چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثر ارتباطات بینفردی سازمانی بر کیفیت زندگی کاری کارکنان و نقش آن بر تعهد سازمانی سازمانهای ورزشی است. این پژوهش از نوع تحلیلی و مدلیابی است که به روش میدانی انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان کردستان بود. حجم جامعۀ آماری این پژوهش 250 نفر است. 152 نفر بهعنوان نمونۀ آماری بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامههای اطلاعات فردی، کیفیت زندگی کاری (0/85)، تعهد سازمانی (0/81) و ارتباطات بینفردی سازمانی (0/86) بود که روایی و پایایی آنها تأیید شد. روش آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL استفاده شد. نتایج نشان میدهد که بين ارتباط بينفردي سازماني، کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی رابطۀ معناداری وجود دارد. ضمن اینکه مدل پیشنهادی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود. از آنجا که ارتباطات بينفردي بر کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی افراد تأثیرگذار است، مهارتهای ارتباطی باید مورد توجه ویژۀ مدیران قرار گیرد.
The aim of this study was to evaluate the effect of interpersonal organizational communications on staff's occupational life quality and its role in organizational commitment of sport organizations. The study was analytical and model exploration conducted based on a field method. Statistical population included staff of Kurdistan Sport and Youth general office (N=250). 152 subjects were selected by stratified random sampling method. To determine the sample size, Cochran formula was used. Personal Information Questionnaire, Occupational Life Quality Questionnaire (0.85), Organizational Commitment Questionnaire (0.81) and Organizational Interpersonal Communication Questionnaire (0.86) were applied and their reliability and validity were confirmed. Inferential and descriptive statistical methods were applied using SPSS and LISREL. Findings showed a significant relationship between organizational interpersonal communication, occupational life quality and organizational commitment. Moreover, the recommended model had a proper fit. As interpersonal communications influenced occupational life quality and organizational commitment, communication skills should be emphasized by managers.