چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثر کیفیت زندگی کاری و عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارۀ کل و ادارات ورزش و جوانان استان ایلام بود. بدین منظور از پرسشنامههای کیفیت زندگی کاری والتون (1973)، عدالت سازمانی کیم و لیونگ (2007)، و رفتار شهروندی سازمانی مکنزی و همکاران (1993) استفاده شد. جامعۀ آماری تحقیق شامل کارکنان ادارۀ کل و ادارات ورزش و جوانان استان ایلام بود که 103 نفر بهعنوان نمونۀ آماری تحقیق انتخاب شدند. با توجه به نتایج، ابزارهای تحقیق از پایایی و روایی تشخیصی مطلوبی برخوردار بودند. برای شناسایی اثر متغیرهای تحقیق از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart PLS استفاده شد. یافته ها نشان داد اثر کیفیت زندگی کاری بر رفتار شهروندی سازمانی، مثبت و معنادار است و اثر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی معنادار نیست. همچنین این دو متغیر در مجموع 19 درصد از تغییرات رفتار شهروندی سازمانی را تبیین میکنند. با توجه به نتایج پیشنهاد میشود که سازمانها از طریق بهبود برنامههای کیفیت زندگی کاري، کارکنان را براي رشد و بهبود رفتارهاي شهروندي و توسعۀ مهارتهای لازم در این زمینه تشویق کنند و تحت آموزش همهجانبه قرار دهند.
The aim of this study was to investigate the effect of quality of work life and organizational justice on organizational citizenship behavior of employees of Sport and Youth general office and offices of Ilam province. Walton (1973) Quality of Work Life Questionnaire, Kim and Lung (2007) Organizational Justice Questionnaire, and Mackenzie et al. (1993) Organizational Citizenship Behavior Questionnaire were used. Statistical population of the study consisted of the employees of Sport and Youth general office and offices of Ilam province. 103 subjects were selected as the statistical sample. According to the results, reliability and diagnostic validity of the instruments were acceptable. To identify the effects of research variables, Structural Equation Modeling was used by Smart PLS software. The Findings showed that quality of work life had a significant and positive effect on organizational citizenship behavior, but the effect of organizational justice on organizational citizenship behavior was not significant. Also, results showed that these two variables explained %19 of variation of organizational citizenship behavior. According to the results, it is suggested that organizations encourage and educate the employees in order to growth and improve citizenship behaviors and to develop necessary skills in this area by an improvement in quality of work life programs.