چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل عاملی شایستگیهای شغلی مربیان ملی و بینالمللی تکواندو جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ استادان مدیریت ورزشی، مربیان با سابقۀ ملی، قهرمانان و مدیران ارشد فدراسیون بود (310=N). با استفاده از روش دلفی 100 مولفه در قالب 10 عامل بهعنوان شایستگیهای انتخاب مربیان ملی و بینالمللی تکواندو بهدست آمد. همچنین، بین شایستگیهای انتخاب مربیان ملی تکواندو از دیدگاه نمونههای تحقیق تفاوت معناداری وجود دارد (0/001=Sig، 30/561=2 χ)، بهطوریکه بالاترین اولویت ها مربوط به "ویژگیهای مربیگری و فنی" و "ویژگیهای برنامهریزی" و پایینترین اولویتها مربوط به "ویژگیهای مهارتهای انسانی" و "ویژگیهای اجتماعی" است. در نهایت با استفاده از معادلات ساختاری، مدل شایستگیهای مربیان ملی و بین المللی تکواندو طراحی و برازش مدل بهدستآمده تایید شد. این مدل میتواند بهعنوان ابزاری برای انتخاب و پرورش مربیان تکواندو استفاده شود.
The aim of the present study was factor analysis of job competencies of national and international coaches of Islamic Republic of Iran. The statistical population included all sport management professors, national experienced coaches, champions and senior managers of the federation (N=310). Using the Delphi method, 100 components in the form of 10 factors were achieved as competencies to choose national and international taekwondo coaches. Also, there was a significant difference in the competencies to choose national taekwondo coaches from the viewpoints of the subjects (Sig=0.001, χ2=30.561), that is to say the highest priorities were attached to "coaching and technical characteristics" and "planning features" and the lowest priorities were attached to "human skill attributes" and "social features". Finally, using the structural equations, competency model was designed for national and international taekwondo coaches and the fit of the model was confirmed. This model can be used as a tool to select and train taekwondo coaches.