چکیده:
عوامل ارزشآفرین در سازمان و بهتبع آن بهکارگیری مهندسی ارزش از عوامل پایهای خدمات باکیفیت بهشمار میروند و از راههای مفید، بهمنظور استفادۀ مدیران از مهندسی ارزش، شناسایی عوامل موفقیت پیادهسازی مهندسی ارزش در سازمانهاست. هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی عوامل موثر بر استقرار مهندسی ارزش در ورزش بود. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. جامعۀ آماری شامل مدیران بخش ورزش شهرداری، عمران و شهرسازی و مجموعههای ورزشی همچنین کارشناسان بخش ورزش، عمران و شهرسازی و پیمانکاران مجموعههای ورزشی شهرداری تهران به تعداد 600 نفر بودند. روش نمونهگیری تصادفی ساده که تعداد طبق جدول کرجسی-مورگـان 234 نفر تعیین شد. ابزار تحقیق پرسشنامۀ محققساختۀ استقرار مهندسی ارزش بود که پس از تایید روایی صوری، محتوا (نظرهای 9 متخصص) و سازه (تحلیل عاملی تاییدی) و پایایی (آلفای کرونباخ) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش توصیفی و استنباطی از نرمافزار SPSS 22. 0 و Smart PLS 3 استفاده شد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشاندهندۀ 6 عامل (پیروی از برنامهریزی، کیفیت اطلاعات، تدوین راهبرد، انتخاب محدوده، حمایت مدیران ارشد و خصوصیات تیم مهندسی ارزش) با تبیین 942/76 درصد واریانس و شاخص کیس مایر الکین 943/0 درصد بود که عامل پیروی از برنامۀ زمانی بیشترین اثر را داشت. نتایج تحلیل عاملی تاییدی از برازش قابل قبول دادهها حکایت داشت. همچنین روایی محتوا، واگرا و همگرا بیانگر روایی خوب مقیاس بود. مهندسی ارزش با توجه به ماهیتی که دارد، بهعنوان ابزاری قوی برای حل مسئله و تصمیمگیری میتواند در سازمانهای ورزشی بهکار رود.
Value-creating factors in the organization and consequently the applying of value engineering are among the basic factors of quality services and one of the useful ways for managers to use value engineering is to identify the success factors of implementing value engineering in organizations. The purpose of this study was to formulate a model of factors affecting the establishment of value engineering in sports. The research method was a descriptive survey. The statistical population included managers of Municipality sports, civil engineering and urban planning and sports complexes, as well as experts in sports, civil engineering, and urban planning and contractors of sports complexes of Tehran Municipality, numbering 600 subjects. By Simple random sampling method the sample was determined according to Krejcie-Morgan table (N=234). The research instrument was a researcher-made value engineering questionnaire that was used after confirming the face validity, content (9 expert opinions) and structure (confirmatory factor analysis), and reliability (Cronbach's alpha). SPSS 22.0 and Smart PLS 3 software was used to analyze the data in the descriptive and inferential sections. The results of exploratory factor analysis showed 6 factors (following planning, information quality, strategy formulation, area selection, support of senior managers, characteristics of the value engineering team) with an explanation of 76.942% of variance and Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) index of 0.943%. The following planning factor had the greatest effect. The results of confirmatory factor analysis indicated an acceptable fit of the data. Content validity, divergent and convergent, also indicated good scale validity. Value engineering due to its nature can be used as a powerful tool for problem-solving and decision-making in sports organizations.