چکیده:
یکی از معانی اصطلاح قیاس در آثار سدههای نخستین، ارزیابی روایات(به ویژه اخبار آحاد) بر مبنای کتاب، سنّت و دیگر شواهد است که به دلایل مختلف گاه از آن به «قیاس» تعبیر شده است و لذا نمیتوان به محض مشاهده این اصطلاح در متون سریعاً آن را به معنای قیاس معروف فقهی دانست. همچنین به نظر میرسد که مسأله قیاس به ویژه در بین امامیه باید مورد بازنگری قرار گیرد و چه بسا همانگونه که آیتالله سیستانی تلاش نموده است تا روایات و گزارشهای تاریخی مربوط به قیاس را بازخوانی نماید، برداشتهای جدیدی از آن ارائه گردد و فهم ما از روایات مرتبط را دگرگون سازد. این در حالی است که در آثار اصولی امامیه به ویژه از مکتب حلّه به این سو، گاه از قیاس به عنوان یکی از معیارهای ارزیابی خبر واحد و همچنین به عنوان یکی از مرجّحات باب تعارض سخن به میان آمده است و دستکم به عنوان مؤیّد و از باب «تجمیع قرائن» گاه مورد توجّه قرار گرفته است.
One of the meanings of the term Qiyas in the works of the first centuries is the evaluation of narrations (especially Akhbar Ahad) based on Quran, traditions and other evidence which for various reasons are sometimes interpreted as "Qiyas" and therefore should not be considered as soon as it is seen in texts to mean the famous jurisprudential Qiyas. It also seems that the issue of Qiyas, especially among the Imamiyyeh, should be reconsidered, and perhaps, as Ayatollah Sistani has tried to explain the narrations and historical reports related to analogy, new interpretations of it can be presented and our understanding of the narrations may be transformed. This is while in the ‘Usuli works of the Imamiyyeh, especially from the school of Hillah onwards, Qiyas is sometimes mentioned as one of the criteria for evaluating the Ahad Akhbar and also as one of the preferences in the case of the conflicting Hadith, and at least as a confirmation of Hadith and a part of "evidence collection".