چکیده:
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی رابطۀ بین باور به دنیای عادلانه، بهزیستی معنوی و بخشش با بهزیستی اجتماعی (نقش جنسیت) است. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش برحسب هدف، کاربردی و از نوع توصیفی ـ همبستگی بود. نمونۀ پژوهش حاضر 419 نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه (213 نفر دانشجوی دختر و 206 نفر دانشجوی پسر) هستند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از بین جامعۀ دانشجویان این دانشگاه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه های باور به دنیای عادلانه (BJW) ساتون و داگلاس (2005) دالبرت (1999) و دالبرت و همکاران (2001)، بهزیستی معنوی (SWB) پولوتزین و الیسون (1982)، بخشش (GF) والکر و گارسوخ (2002) و بهزیستی اجتماعی (SW) کییز (1998) استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS و بر اساس شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی و رگرسیون سلسله مراتبی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافته های این پژوهش نشان داد بین باور به دنیای عادلانه و بهزیستی اجتماعی در دانشجویان رابطۀ معنادار وجود دارد ولی بین بخشش و بهزیستی معنوی با بهزیستی اجتماعی رابطۀ معنادار وجود ندارد و نیز در رابطه هیچکدام از متغیرها جنسیت، نقش موثری نداشت؛ بنابراین با تقویت باور به دنیای عادلانه در دانشجویان میتوان بهزیستی اجتماعی را در آنان تقویت نمود. نتیجهگیری: لذا نتایج این پژوهش میتواند برای مراکز مشاوره دانشگاهها و نیز مسئولین برنامه ریز در جهت تدوین برنامههایی برای تقویت روحیه معنوی گرا و باور به دنیای عادلانه در جهت بهبود بهزیستی اجتماعی دانشجویان کاربردی شود.
Introduction: The purpose of this study was to investigate the relationship between belief in a just world, spiritual well-being, and forgiveness and social well-being with the intermediate role of gender. Method: This research was applied in terms of purpose, and was descriptive-correlation in terms of method type. A sample of 419 students of Urumia University (213 female and 206 male students) were selected through multi-stage cluster sampling from the whole population of the study. To collect data, the questionnaires of Believing in the Just World (BJW) (Sutton & Douglas (2005), Dulbert (1999), and Deltbert et al., (2001)), Spiritual Well-Being (SWB) (Polutzin & Ellison, 1982), forgiveness (GF) (Walker & Garrosh, 2002), and Social Well-being (SW) (Keyez, 1998) were used. The data were analyzed using SPSS software based on descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (correlation coefficient and hierarchical regression). Results: The results of this study showed that there is a significant relationship between the belief in a just world and social well-being in the students, and there is no meaningful relationship between forgiveness and spiritual well-being and social well-being, and none of the gender variables has any meaningful relationship. Therefore, by strengthening the belief in a just world in students, social well-being can be strengthened in them. Conclusion: The results of this research can be applied to counseling centers of universities as well as lesson planners in order to develop programs to strengthen the spirituality and believe in a just world of students to improve their social well-being.