چکیده:
شناخت پیشرانهای توسعة فرهنگی باعث میشود ایدهها و نگرشهای تازه جریان یابد و روحیة سازمان تغییر پیدا کند و همین امر سازمان را در دستیابی به اهداف ازپیشتعیینشده مصمم سازد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی پیشرانهای توسعة فرهنگ سازمانی در شرکت ملی گاز ایران با استفاده از روش دلفی فازی انجام پذیرفت. این پژوهش کاربردی و از نوع پژوهشهای اکتشافی است که از نظر ماهیت در زمرة پژوهشهای آمیخته قرار میگیرد و از نظر فلسفة پژوهش قیاسی استقرایی است. جامعة آماری پژوهش خبرگان، متشکل از مدیران شرکت ملی گاز ایران، بودند که با استفاده از روش نمونهگیری گلولة برفی و بر اساس اصل کفایت نظری 30 نفر از آنان به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمّی پرسشنامه بود که روایی و پایایی آنها به ترتیب با استفاده از شاخص روایی محتوا و آزمون کاپای کوهن و روایی محتوایی و پایایی آزمون مجدد تأیید شد. در این پژوهش دادههای کیفی با نرمافزار انویوو و روش کدگذاری و دادههای کمّی با روش دلفی فازی تحلیل شد. نتایج نشان داد مهمترین پیشرانهای توسعة فرهنگ سازمانی در شرکت ملی گاز ایران به ترتیب اولویت فرهنگ نوآوری و خلاقیت، فرهنگ داناییمحوری، جمعگرایی، فرهنگ مأموریتگرایی، فرهنگ رقابتپذیری، اخلاقمداری، حفظ کرامت انسانی، و تقید مذهبی و مکتبی است.
The identification of the cultural development drivers brings about novel ideas and attitudes, and brings about changes in the organizational spirit. This makes the organization determined to achieve its predetermined goals. The present study was carried out to identify and prioritize the organizational culture development drivers in the National Iranian Gas Company using Delphi fuzzy method. This applied study was an exploratory research project. It was a mixed-methods study in terms of nature and inductive-comparative in terms of research philosophy. The statistical population of the study was comprised of the managers of National Iranian Gas Company, from which 30 individuals were selected as the study sample based on the theoretical adequacy and using snowball-sampling method. The data collection was done using interviews in the qualitative phase and questionnaires in the quantitative phase, the validity and reliability of which were confirmed using CVR index, Cohen’s Kappa test, content validity, and test-retest reliability. The obtained qualitative data was analyzed using coding method in Nvivo software, while the quantitative data was analyzed using Delphi Fuzzy method. The results showed that the most important drivers of organizational culture development in the National Iranian Gas Company were innovation and creativity culture, wisdom-oriented culture, collectivism, mission-oriented culture, competitiveness culture, morality, preservation of human dignity, and religious and doctrinal observance.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد مهـم تـرين پيشـران هـاي توسعۀ فرهنگ سازماني در شرکت ملي گاز ايران بـه ترتيـب اولويـت فرهنـگ نـوآوري و خلقيـت ، فرهنـگ دانـاييمحـوري ، جمع گرايي، فرهنگ مأموريت گرايي، فرهنگ رقابت پذيري ، اخلقمداري ، حفظ کرامت انساني ، و تقيد مذهبي و مکتبي است .
با توجـه بـه اهميـت روزافـزون فرهنـگ و درون مايـه هـاي فرهنگـي توسعه دهنده ، سؤال اصلي که پژوهش حاضر به دنبال پاسخگويي به آن است اين است که مهم ترين پيشران هاي توسعۀ فرهنگ سازماني در شرکت ملي گاز ايران کدام اند؟ 1.
ضرورت توسعۀ فرهنگ سازماني بر پايۀ نظريه ها و پژوهش هاي جديد در مديريت ، فرهنگ سازماني داراي اهميتي روزافزون شده و يکي از مباحث اصلي مديريت را تشکيل داده است ؛ طوري که جمعيت شناسـان و جامعه شناسان و حتي اقتصاددانان توجه خاصي به ايـن مبحـث مهـم مبـذول داشـته و در شناسايي نقش و اهميت آن نظريه ها زيادي را مطرح ساخته اند و پژوهش هاي بسياري نيز در اين زمينه انجام شـده اسـت (١٥٥ :٢٠١٨ Cicchetti &Causadias ).
نتايج پـژوهش حـاکي از آن بود که رهبري فرهنگي، تعهد و پايبندي متقابل ، فرهنگ توسـعۀ منـابع انسـاني ، فرهنـگ نوآوري و خلاقيت ، فرهنگ داناييمحوري ، جمع گرايي، فرهنگ مأموريت گرايي، فرهنگ رقابت پـذيري ، اخـلاق مـداري ، حفـظ کرامـت انسـاني ، تقيـد مـذهبي و مکتبـي ، و عـدم تمرکزگرايي در سازمان مهم ترين پيشران هاي توسعۀ فرهنگ سازماني در شرکت ملي گـاز ايران هستند.