چکیده:
هدف این پژوهش طراحی الگویی برای توسعۀ سرمایۀ اجتماعی در آموزشوپرورش بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و در آن از رویکرد کیفی استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش، همۀ صاحبنظران، استادان و مدیران ارشد حوزۀمدیریتآموزشی و آموزش و بهسازی منابع انسانی استان لرستان بودندکه در آموزشوپرورش تجربه و حضور داشتند. جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری هدفمند تا اشباع نظری با تکنیک گلولهبرفی استفاده شد. به منظور جمعآوری اطلاعات برای سوالات پژوهش از ابزار مصاحبۀ نیمهساختاریافته استفاده شد و با استفاده از سه فرایند همپوش در فرایند تحلیل تئوری مفهومسازی بنیادی کدگذاری باز، محوری و انتخابی به تحلیل یافتهها پرداخته شد. نتایج نشان داد " توسعۀ ساختاری، مدیریتی، فردی، سازمانی" مقولۀ محوری مطرح هستند. مقولههای "تعامل، مدیریت دانش، امکانات و تدارکات" عللی تلقی میشوند که نقش فعال در ایجاد و توسعه سرمایه اجتماعی در آموزشوپرورش دارند. راهبردهای اتخاذ شده عبارت اند از: " فعالیتهای فرهنگی، تفریحی و علمی، شبکهسازی، و چرخۀ دانش" مشکلات کارکنان، جو محیطی سازمان و گروه کارکنان" شرایط بسترهستند. "استراتژیهای مدیریت منابع انسانی، ساختار و فرهنگ سازمانی" به منزلۀ شرایط مداخلهگر الگوی پارادایمی مورد توجه قرار گرفتند و پیامدهای توسعۀ سرمایۀ اجتماعی " پیامدهای فردی و سازمانی" هستند.
The purpose of this study was to design a model for the development of social capital in the Ministry of Education. This study was applied in terms of purpose and qualitative in terms of research method. The statistical population included all experts, professors, and top managers of educational management domain and Training and Improvement Department of Human Resources Office in Lorestan Province who have experience and have been active in the education arena. Sampling was done using purposive sampling up to the theoretical saturation point through snowball technique. Semi-structured interviews were used to collect data related to research questions. Then, the three overlapping processes of grounded theory conceptualization (namely open, axial, and selective coding) were applied to analyze the data. The results showed that “structural, managerial, individual, and organizational developments” were the central categories. The “interaction, knowledge management, and facilities and logistics” categories were the causes that had an active role in the creation and development of social capital in the Ministry of Education. Strategies involved “cultural, recreational, and scientific activities, networking, and knowledge cycle.” Ccontextual conditions were “employees’ problems, organizational environment, and employee groups.” The intervening factors of the paradigmatic model included “human resource management strategies and organizational structure and culture.” Finally, “individual and organizational consequences” were found to be the consequences of social capital development.