چکیده:
هدف پژوهش حاضر تدوین مدل نظام آموزشی مبتنی بر رویکرد شناختی در مراکز پیشدبستانی است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی است و به روش اکتشافی انجام شده است. نحوه گردآوری داده ها به روش آمیخته (کمی و کیفی) صورت گرفته است و ابزار گرد آوری داده ها مصاحبه با خبرگان با انجام مصاحبههای تخصصی نیمه ساختاریافته و پرسشنامه میباشد. لذا بر همین اساس، تعداد 292 نفر از مدیران، معلمان و کارکنان مراکز پیشدبستانی در نظام آموزش و پرورش ابتدایی شهر تهران (در بخش کمی) و 15 نفر از خبرگان و متخصصان این حوزه (در بخش کیفی) در این پژوهش همکاری کردند. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که مولفههای: آموزش شناختی، ویژگیهای روانشناختی، مشاوره تحصیلی شناختی، سبک رهبری و مدیریت، محتوای آموزش شناختی، فضا و تجهیزات آموزشی، و در نهایت روشهای آموزش با رویکرد شناختی؛ تحت عنوان مولفههای نظام آموزشی مبتنی بر رویکرد شناختی در مراکز پیشدبستانی مورد تائید قرار گرفت. آزمون های برازش مدل، نشان از اعتبار مدل داشت.
The purpose of this study is to develop a model of educational system based on cognitive approach in preschool centers. Since in applied research, the main goal is not only scientific discovery, but also to test and study the application of knowledge, so the method of this research is applied in terms of purpose and has been done by exploratory method. The data collection method is mixed (quantitative and qualitative) and the data collection tool is interviews with experts by conducting semi-structured specialized interviews and questionnaires. Therefore, 292 principals, teachers and staff of preschool centers in the primary education system of Tehran (in the quantitative section) and 15 experts and specialists in this field (in the qualitative section) participated in this study. The collected data were analyzed by descriptive and inferential methods through SPSS 16 and Smart PLS software. After conducting the research, the results showed that the components: cognitive education, psychological characteristics, cognitive academic counseling, leadership and management style, cognitive educational content, educational space and equipment, and finally teaching methods with cognitive approach; Under the heading of components of the educational system based on cognitive approach in preschool centers; Approved. Model fit tests showed the validity of the model.
خلاصه ماشینی:
از اواخر دهه ٥٠ قرن بيستم 1- converging sciences and technoloies 2- Kharazi and Talkhabi 3- Papinio 4 -Cognitive approach 5 -Holmes ميلادي که دانشي به عنوان علوم شناختي پديد آمد و نگاه پژوهشگران به ذهن ، معطوف به بررسي بازنمايي هاي ذهني و نحوه پردازش آنها شده است اين دانش ميان رشته اي در بسياري از ابعاد زندگي اجتماعي از جمله آموزش و پرورش رسوخ پيدا کرده است (واچز١ و همکاران، ٢٠٢٠).
بر اين اساس، فوايد احتمالي حاصل از پژوهش حاضر به شرح زير خواهد بود: کمک به بهبود نظام اموزشي در زمينه تغيير رويکردها، کمک به معلمان و مديران به منظور شناخت بهتر محيط يادگيري، کمک به افزايش انگيزه يادگيري در بين معلمان و دانش آموزان 1 -Wachs پيش دبستاني، کمک به تغيير نگرش ذينفعان در آموزش پيش دبستاني نسبت به توجه به نوع آموزش و يادگيري، کمک به برنامه ريزان آموزشي براي ارائه محتواهاي مرتبط با رويکرد شناختي و ارتقاي سطح نگرش و مهارتي در دانش آموزان.
1 -Yari Moghadam 2 -Atadokht 3 -Nesayan 4 -Candra 5 -Purwanto and Susanto 6 -Losey-León and Balderas 7 -Siburian and Corebima 8 -Hraste در مطالعه حاضر سوال اصلي پژوهش اين است که مدل نظام آموزشي مبتني بر رويکرد شناختي در مراکز پيش دبستاني داراي چه ويژگي هايي است ؟ روش تحقيق هدف پژوهش حاضر تدوين مدل نظام آموزشي مبتني بر رويکرد شناختي در مراکز پيش دبستاني است .
1- Zumbach 2- Mohamed 3- Ashman and Conway 4- Obe 5- Abedi and Akhavan 6- Lavasani 7- Mainhard منابع بازرگان، سيمين .