چکیده:
علامه طباطبایی درتفسیر المیزان، در بحث از آیات هفتم وهشتم از سوره مبارکه احزاب، این دو آیه را از آیاتی به شمار می آورد که تلویحا به عالم "ذر" اشاره دارند.علامه فضل الله، این نظریه را غیر قابل قبول دانسته و دلالت آن آیات را بر عالم ذر نمی پذیرد. با در نظر گرفتن تحلیل هر دو مفسر از حقیقت عالم ذر و تبیین ویژگی های آن، و با توجه به صبغه مباحث فلسفی علامه طباطبایی در ارایه مباحث تفسیری و همچنین مبانی جهان شناسانه ایشان که در آثار متعددشان منعکس گردیده، و با نظربه قراین موجود در آیات مذکور که به اعتقاد نگارنده برداشت علامه طباطبایی را تایید می نمایند، میتوان اینگونه ادعا نمود که نظر علامه طباطبایی در دلالت این دو آیه بر عالم ذر که نظریه ای بدیع بشمار می آید، بیانی مستدل بوده وازدرجه اتقان بالایی برخوردار می باشد.
Allame Seyed Mohammad Hosein Tabatabaei in Almizan as discussing about sura Ahzab and experesing the commentary notes of verses seventh and eighth, considers these two verses among other verses that implicitly point to Aalam e Zar (Zar world) and announces its realization and subjects related to. Ayatollah Seyed Mohammad Hosien Fazlollah considers this opinion of Allame Tabatabaei unacceptable and rejects verses’ indication for Alame Zar. Regarding both commentators’ analyzes of Alame Zar and its attributes, and considering philosophical attitude of Allame Tabatabaei in giving commentary issues and also looking at his foundations of cosmology which are reflected in his works and also the evidence in specified verses that the author believes in their confirmation for Allame Tabatabaei’s impression, it’s possible to say that Allame Tabatabaei’s viewpoint in the implication of these two verses to Alam e Zar which is a newfound and unprecedented theory, is more accurate and reasonable and has a higher level of confidence and secure.