چکیده:
منظر شهری بهعنوان یکی از گونههای منظر، دانشی نوین است که محصول تفسیر جدید انسان معاصر از مقولة فضاست که در آن فضا نه موجودیتی فیزیکی بلکه پدیدهای با ابعاد درهمتنیدۀ عینی-ذهنی است. مطابق این تعریف هرگاه ساماندهی منظر موردنظر باشد مقصود اثرگذاری بر کلیت این رابطه است با علم بر این موضوع که هرکدام از این دو وجه بر دیگری اثر میگذارند. بااینحال بررسی ادبیات منظر شهری نشان میدهد که هنگامی که از ساماندهی منظر -تحول رابطۀ متعامل منظر- سخن به میان میآید، تنها به اقدامات کمّی که همراه با مداخلة کالبدی بر وجه عینی منظر اثر میگذارد اشاره میشود، در صورتی که اگر منظر محصول رابطة متعامل دو وجه عینی و ذهنی تصور شود، دست کم در تئوری باید بتوان با اثرگذاری بر وجه ذهنی منظر نیز این رابطه را متحول کرد. این پژوهش در پی پاسخدادن به این پرسش است که «چگونه میتوان از طریق مداخلۀ ذهنی -بدون مداخلۀ فیزیکی- بر منظر شهر اثر گذاشت؟» و نیز ارائه دادن یک مدل مفهومی به صورت تئوریک که سازوکار تغییر منظر شهر را از طریق اثرگذاری بر ذهن شهروندان توضیح دهد. این جستار به دنبال تدوین مدلی مفهومی با استعانت از مفاهیم پذیرفتهشدۀ موجود در سه حوزة دانش منظر، روانشناسی و رسانه است و از شیوۀ استدلال منطقی برای بیان وجود ارتباط میان گزارههای منطقی این حوزهها بهره میبرد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مطابق تئوری پرورش چنانچه پیامهای شرطیسازی با هدف تغییر در منظر شهر ارسال شود که بر احساس و رفتار مخاطب اثر گذارد میتواند در صورت تداوم بر نگرش و ذهنیت آن نیز اثرگذار باشد. از آنجا که با تغییر ذهنیت، یکی از دو مؤلفۀ متعامل منظر تحول مییابد، در تئوری میتوان انتظار داشت منظر شهر، بهعنوان محصول این رابطه، نیز متحمل تغییر شود.
Urban landscape is a type of landscape presenting a new knowledge that has been a contemporary man’s new interpretation of space. It defines space, not as a physical entity but a phenomenon with intertwined objective-subjective aspects. According to this definition, whenever the organization of the landscape is a matter of concern, both aspects are expected to affect this relationship. Despite the effect of each aspect on one another, a review of the urban landscape literature on landscape organization - the evolution of the interactive landscape relationship - has been limited to a few actions or physical interventions which affect the objective aspect of the landscape. If the landscape is assumed to be the product of an interactive relationship between objectivity and subjectivity, theoretically speaking, this relationship might change by affecting the subjective aspect of the landscape.This research seeks to understand how the urban landscape can be transformed by a mental intervention rather than the physical one. It also attempts to provide a conceptual model that explains the mechanism of transforming the urban landscape by influencing the minds of citizens. This study seeks to develop a conceptual model using accepted concepts in the three domains; landscape knowledge, psychology, and media. This research employs logical reasoning to explain the relationship between logical propositions in these domains. Interpreting the data through the cultivation theory shows if conditioning messages are sent to change the urban landscape, and affect the feelings and behavior of the audience, it can also affect their attitude and mentality provided that they are constantly exposed to those messages. Theoretically speaking, as the result of the mentality change, one of the two interacting components of the landscape would be subject to change. Thus, some transformations are expected to occur in the urban landscape as a product of this interaction.