چکیده:
ﭼﮑﯿﺪه
اﻣﺮوزه ﻧﯿﺎز ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﻪ ﮐﺴﺐ ﺳﻮد، رﺿﺎﯾﺖ ﺷﻐﻠﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﻗﺪرت در ﺑﯿﻦ رﻗﺒﺎ ﺑﯿﺶ از ﻫﺮ ﭼﯿﺰ ﺗﻮﺟﻬﺎت را ﺑﻪ ﺳﻤﺖ رﻫﺒﺮی ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻌﻄﻮف ﻣﯽ دارد. ﺑﺪون ﺷﮏ اﮔﺮ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ رﺷﺪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺣﺘﻤﺎ ﯾﮑﯽ از ﺑﺎ اﻫﻤﯿﺖ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﻮارد در ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽ رود. در ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ ﮐﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ در رﻗﺎﺑﺖ ﺑﺎ ﻫﻤﻨﻮﻋﺎن ﺧﻮد ﺑﺮای ﮐﺴﺐ ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺑﺮﺗﺮ در ﺑﺎزار ﻗﺮار دارﻧﺪ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺳﺮﯾﻊ در ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی، ﻧﻮآوری و اﻗﺘﻀﺎﯾﯽ ﺷﺪن ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت در ﺳﺎزﻣﺎن، رﻫﺒﺮ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎﯾﺪ ﺧﻮد را ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن، وﻓﻖ داده و ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻣﺤﯿﻂ، ﺳﺎزﻣﺎن را ﺑﯿﺶ از ﭘﯿﺶ در ﻣﺴﯿﺮ ﺷﮑﻮﻓﺎﯾﯽ ﻗﺮار دﻫﺪ. اﻫﻤﯿﺖ ﻣﻮﺿﻮع رﻫﺒﺮی در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪ ﮐﻪ اﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪان و ﻣﺤﻘﻘﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در ﭘﯽ ﮐﺸﻒ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎ و ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت رﻫﺒﺮان ﻣﻮﻓﻖ در ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑﺮآﯾﻨﺪ و ﻫﻤﻮاره در ﺗﻼش ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﻣﺸﺨﺼﺎت رﻫﺒﺮان ﻣﻮﻓﻖ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ را ذﮐﺮ ﮐﻨﻨﺪ. در ﻗﻠﻤﺮو ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ اﯾﻦ اﻣﺮ از اﻫﻤﯿﺖ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﺒﯿﯿﻦ راﺑﻄﻪ رﻫﺒﺮی ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ ﺑﺎ ﻧﮕﺮش ﮐﺎرﮐﻨﺎن اداره آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺷﻬﺮﯾﺎر ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ و از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف، ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﺎرﺑﺮدی اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن اداری آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺷﻬﺮﯾﺎر واﻗﻊ در اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 120 ﻧﻔﺮ ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻣﺤﺪود ﺑﻮدن ﺗﻌﺪاد ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺷﺎﻋﻞ در اﯾﻦ اداره آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺗﻤﺎم ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 120 ﻧﻔﺮ ﺑﺎ روش ﺳﺮﺷﻤﺎری ﮐﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ ی آﻣﺎری در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. اﺑﺰار ﮔﺮداوری داده ﻫﺎ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻮد. ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ از ﻧﺮم اﻓﺰار spss اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﺑﯿﻦ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی رﻫﺒﺮی ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ) ﭘﺎداش ﻫﺎی ﻣﺸﺮوط، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی اﺳﺘﺜﻨﺎ) ﻓﻌﺎل (، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی اﺳﺘﺜﻨﺎ) ﻣﻨﻔﻌﻞ ((و ﻧﮕﺮش ﺷﻐﻠﯽ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻃﺒﻖ ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﺑﯿﻦ رﻫﺒﺮی ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ و ﻧﮕﺮش ﺷﻐﻠﯽ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ی آﻣﺎری ﻣﺬﮐﻮر ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎدار 0,512 در ﺳﻄﺢ اﻃﻤﯿﻨﺎن 95% وﺟﻮد دارد. ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﺜﺒﺖ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن، ﻧﻤﺮات ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻧﮕﺮش ﮐﺎرﮐﻨﺎن اﻓﺰاﯾﺶ ﺧﻮاﻫﺪ ﯾﺎﻓﺖ.