چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی روند تحولات کتاب فارسی خوانداری دوره ابتدایی با تمرکز بر ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا می باشد. جامعه آماری آن کتب فارسی خوانداری دوره ابتدایی تالیف شده از سال تحصیلی ۹۱ (همزمان با تصویب سند تحول بنیادین) تا سال تحصیلی ۹۹ است که به عنوان نمونه به بررسی کتب پایه ششم این مقطع در این بازه زمانی پرداختیم. ابزار اندازه گیری چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته می باشد. نتایج حاکی از این است که کتاب خوانداری پایه ششم در طول این بازه زمانی دو تغییر را تجربه کرده است و برآیند ها نشان از سیر صعودی ضعیفی در میزان توجه به ساحت های شش گانه تربیتی هستند.
The aim of this study was to investigate the evolution of Persian reading books in elementary school with a focus on the six areas of the document of fundamental change in education. The research method is descriptive and content analysis. The statistical population is the Persian reading books of the elementary school written from the academic year 91 (simultaneously with the approval of the document of fundamental change) to the academic year 99. As an example, we examined the sixth grade books of this period in this period. The measurement tool is a researcher-made content analysis checklist. The results indicate that the sixth grade reading book has experienced two changes during this period and the results show a weak upward trend in the amount of attention to the six areas of education.
خلاصه ماشینی:
همچنین مهرعلیان، شکری، سبحانی نژاد و نورآبادی (1398) اذعان می دارند که میزان توجه به ساحت زیستی بدنی در کتب پایه سوم به این ترتیب می باشد، کتاب مطالعات اجتماعی (با توجه به هدف این کتاب مبنی بر تربیت شهروندان مطلوب) پس از آن کتاب علوم تجربی (که البته با توجه به اهداف این کتاب، هم چون تاکید بر شناخت بدن و مراقبت از آن و توجه به محیط زیست، این جایگاه برای این کتاب با انتظارات محقق ناهمسو بوده است) پس از آن کتاب هدیه آسمان (منطبق با رویکرد اصلی این درس که به شناخت خدا و نعمت های او و تلاش برای حفظ و نگهداری از آن ها می پردازد) پس از آن کتاب فارسی و کتاب قرآن، مشترک در یک جایگاه و در نهایت کتاب ریاضی (نتایج برآمده از آن نیز خارج از پیشبینی محقق بوده چرا که با توجه به تاکید بر دست ورزی و انجام فعالیتهای بازی-ریاضی انتظار بیشتری وجود داشت)، اخلاصی، زمانی و حسین زاده (1396) نیز در پژوهش خود به این نتایج دست یافته اند که در بین زیر شاخه های زیبایی شناسی در کتب علوم تجربی مقطع ابتدایی، به مولفه هماهنگی و موضوعی و مولفه تنوع طلبی به ترتیب بیشترین و کمترین میزان توجه شده است.
بررسی میزان توجه به ساحت های شش گانه تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتاب های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی.