چکیده:
هدف پژوهش حاضر پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس ویژگی شخصیتی «عزم» با توجه به نقش واسطهای جهتگیری هدف بود. شرکتکنندگان پژوهش 356 دانشجو (177 دختر و 179 پسر) از دانشکدههای مختلف در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز بودهاند که به شیوه ی تصادفی طبقهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان مقیاس 12 گویهای "عزم" داکورس و کوئین و مقیاس 24 گویهای جهتگیری هدف الیوت و مک گریگور را تکمیل کردند. تحلیل یافتهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به صورت سلسله مراتبی همزمان مطابق با مراحل بارون و کنی برای تحلیل مسیر انجام پذیرفت. علاوه بر مراحل مذکور برای بررسی برازندگی نتایج مدل تحلیل مسیر پژوهش از نرم افزار لیزرل (ویرایش 5/8) استفاده شد. نتایج نشان میدهند که بین ویژگی "عزم" و جهت گیریهای گرایشی (چه عملکردی و چه تسلطی) رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد و با جهت گیریهای اجتنابی (چه عملکردی و چه تسلطی) رابطه ی معناداری وجود ندارد. نقش واسطهای جهت گیریهای هدف گرایشی (چه عملکردی و چه تسلطی) در پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس ویژگی شخصیتی "عزم" تایید شد.
The purpose of this study was to predict academic achievement based on Grit as a personality trait, through mediating role of goal orientation. Participants of current study included 356 MA students (177 girls and 179 boys) of University of Shiraz and were chosen by stratified random sampling method. They filled 12-item scale of Grit and 24-item scale of goal orientation (AGQ). Data analysis was done by using Pearson correlation and hierarchical multiple regression based on Baron and Kenny (1986) procedure. To evaluate the fitness of proposed model LISREL -8/80 was utilized. Results indicated a significant positive relationship between Grit with achievement and approach goal orientation (both performance and mastery), also there was no significant relationship between Grit and avoidance goal orientations (both performance and mastery). Meditative role of the approach goal orientation (both performance and mastery) was confirmed to predict academic achievement.