چکیده:
شرایط یاددهی ویادگیری ومحیط آموزشی ازنکات قابل توجه درکسب مهارتها وتوانمندی های دانشجویان درطی دوران تحصیل آنها است.این مطالعه، باهدف بررسی وتعیین وضعیت موجود درمحیط های آموزشی و شرایط یاددهی و یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی از دیدگاه آنان دردانشگاه علوم پزشگی مازندران و با استفاده از الگوی DREEM انجام شد. . این مطالعه توصیفی مقطعی در بین 243 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی انجام شد که به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه DREEM بود که شامل اطلاعات دموگرافیک و 50 سوال در پنج حیطه ی یادگیری، اساتید، ادراک دانشجو از توانایی علمی ، جو آموزشی و محیط اجتماعی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss ( (16) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج نشان داد جوآموزشی از دیدگاه دانشجویان در 25.51 درصد از موارد بسیار مطلوب،54.32 درصدجو اموزشی رامطلوب ارزیابی کردند.تفاوت میانگین نمره کلی وضعیت محیط آموزشی دانشگاه بین دختران وپسران، دانشجویان کارشناسی وکارشناسی ارشدوبین دانشجویان ورودی سالهای متفاوت با (p< 0.05) معنادارشد . جو آموزشی دانشگاه از نظر اکثریت دانشجویان مطلوب ارزیابی شد و دانشجویان دختر دیدگاه بهتری نسبت به محیط آموزشی دانشگاه نسبت به دانشجویان پسر داشتند. می توان با استفاده ازالگوی DREEM برای ارتقا و پیشرفت سطح علمی دانشگاه و شرایط یادگیری دانشجویان، اقدام نمود.
This study aimed to investigate the situation of educational sites and environments
and the conditions of teaching and learning in viewpoint of the nursing and midwifery students
in Mazandaran University of medical sciences using the DREEM pattern. This is a crosssectional
study conducted on 243 students of nursing and midwifery. The sampling done
according randomization table. The study scale was DREEM including demographic
information and 50 questions in the terms of learning, professors, and students’ perception of
their scientific abilities, educational atmosphere and social environment. The data were analyzed
by the software SPSS version 16. %66 of the students were females and %34 were males.
Mazandaran University of medical sciences was198.3 22.41. %25.21 of the samples believed
the educational atmosphere was excellent and %54.32 stated that it was good and desirable. The
difference of the average total score of the university educational environment condition
between male and female students, B.A and M.S students and the students admitted in different
years was significant (P<0.05). Majority of the students believed the university educational
atmosphere was desirable and the female students had a better point of view of the university
educational environment than the male students. Educational workshops and meetings for
teaching and learning skills and using educational planning principles properly can be useful:
since the educational environment quality and conditions reflect the quantity and quality of the
educational and lesson programs, it is possible to promote the university scientific level and
students’ learning conditions using DREEM pattern