چکیده:
سرزندگی تحصیلی و اهداف پیشرفت دو مقوله بسیار مهم در دوران تحصیلی است، که میتوانند تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله جوّ دانشگاه قرار بگیرند. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطهی بین جوّ دانشگاه با سرزندگی تحصیلی و اهداف پیشرفت دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و روش جمعآوری دادهها شامل بررسی پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان در اردیبهشت 1395 بوده که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای در دسترس تعداد 323 نفر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه جوّ دانشگاه (نوروزی و همکاران) با ضریب آلفا 83/0، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (دهقانیزاده و حسینچاری) با ضریب آلفا 81/0، پرسشنامه اهداف پیشرفت (الیوت و مورایاما) با ضریب آلفا 88/0 استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرمافزارspss21 استفاده شد. یافتهها نشان داد که مقدار ضریب همبستگی جوّ دانشگاه با سرزندگی تحصیلی و اهداف پیشرفت به ترتیب 739/0 و 71/0 بود (01/0p<). بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که جوّ دانشگاه میتواند سرزندگی تحصیلی و اهداف پیشرفت دانشجویان را تحت تأثیر خود قرار دهد.
Academic buoyancy and achievement goals two very important issues that can be influenced by several factors including university climate. The goal of this research was to study the relationship between university climate with academic buoyancy and achievement goals of graduate students. Research method was descriptive-correlational and the data was collected through a survey. A sample of 323 of all graduate students at the University of Sistan and Baluchestan, in May 2016 were stratified and studied. Research instruments included university climate questionnaire (Noruzi et al), with an alpha coefficient of 0/83, academic buoyancy questionnaire (Dehganizade & Hoseyn Chari) with alpha coefficients of 0/81, and achievement goals questionnaire (Elliot & Murayama) with an alpha coefficient of 0/88. To analyze the obtained data, Pearson correlation coefficient and simultaneous regression analysis were used via SPSS21. According to the results, the correlation coefficients between university climate with academic buoyancy and achievement goals were respectively 0.739 and 0/71. Thus it is concluded that university climate can be influenced academic buoyancy and achievement goals.