چکیده:
هدف پژوهش حاضر تبیین مدل پویندگی و تحرک نظام آموزش عالی در دانشگاههای شهر کرمانشاه است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری شامل 330 نفر از کارکنان دانشگاههای استان کرمانشاه است که با استفاده از نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. روایی (صوری) و پایایی (ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامهها حاکی از آن هستند که ابزارهای اندازهگیری از روایی و پایایی خوبی برخوردار هستند. نتایج حاصل از آزمون فرضیات توسط نرمافزار SMART-PLS و با استفاده از آماره آزمون t و ضرایب مسیر (β)، نشان میدهد که شرایط زمینهای بر پویندگی نظام آموزشیبه میزان 732/0 بیشترین تأثیر و شرایط علی به میزان 564/0کمترین میزان اثرگذاری را دارد. پیشنهاد میشود که بهمنظور ارتباط بین دانشگاه و صنعت دورههای آموزشی و یاددهی کاربردی برای جامعه و خانوادهها و حضور در بطن زندگی اجتماعی مردم بهعنوان رهبران علمی جامعه افزایش یابد.
Educational system in Kermanshah Universities. The aim of this study was applied and in terms of the nature and method was a descriptive survey. The population consisted of 330 university members in Kermanshah province using quota sampling method. Questionnaire was used for data collection, and also the validity (face) and reliability (Cronbach's alpha coefficient) of the questionnaires were confirmed. The results of the hypothesis testing by SMART-PLS software, using t-test and path coefficients (β) indicated that the contextual conditions had the most impact on educational system scaling (0.732) and the causal conditions scaling 0.556 had the least effect. Hence, it is proposed to enhance the links between academia and industry of educational and applied courses for the community and families and engaging in the depth of social life as scientific leaders of society.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از آزمون فرضیات توسط نرمافزار SMART-PLS و با استفاده از آماره آزمون t و ضرایب مسیر (β)، نشان میدهد که شرایط زمینهای بر پویندگی نظام آموزشی به میزان 732/0 بیشترین تأثیر و شرایط علی به میزان 564/0کمترین میزان اثرگذاری را دارد.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مطابق با جدول شماره 1، میتوان گفت که ضریب مسیر بین شرایط علی و پویندگی و تحرک نظام آموزشی برابر با (564/0=β) است و مقدار ضریب معناداری برای هردو برابر با (393/3=t) میباشد و چون این مقدار بیشتر از 96/1 است لذا شرایط علی بر پویندگی و تحرک نظام آموزشی دانشگاههای استان کرمانشاه اثرگذار است.
مطابق با جدول شماره 5، میتوان گفت که ضریب مسیر بین شرایط زمینهای و پویندگی و تحرک نظام آموزشی برابر با (732/0/0=β) است.
مقدار ضریب معناداری برای هردو برابر با (678/4=t) میباشد و چون این مقدار بیشتر از 96/1 است لذا شرایط زمینهای بر پویندگی و تحرک نظام آموزشی دانشگاههای استان کرمانشاه اثرگذار است.
مطابق با جدول شماره 5، میتوان گفت که ضریب مسیر بین شرایط مداخلهگر و پویندگی و تحرک نظام آموزشی برابر با (598/0=β) است.
مقدار ضریب معناداری برای هردو برابر با (543/5=t) میباشد و چون این مقدار بیشتر از 96/1 است لذا شرایط مداخلهگر بر پویندگی و تحرک نظام آموزشی دانشگاههای استان کرمانشاه اثرگذار است.
مقدار ضریب معناداری برای هردو برابر با (523/5=t) میباشد و چون این مقدار بیشتر از 96/1 است لذا پدیده مورد مطالعه (پویندگی و تحرک نظام آموزشی) بر فرایند و استراتژی اثرگذار است.