چکیده:
آموزش در تحول و توسعه جامعه اهمیت روز افزونی دارد. رشد کمّی آموزش عالی بدون توجه به کمبود منابع و حساسیت زیاد جامعه نسبت به این سیستم، لزوم توجه به اثر بخشی و کارایی نظام آموزش عالی را ضروری نموده است. هدف از این مطالعه سنجش رضایتمندی دانشجویان از خدمات آموزشی ارایه شده در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و بررسی رابطه ی آن با عملکرد تحصیلی بوده است. در این پژوهش 140 دانشجو با روش نمونه گیری دردسترس مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسش نامه بود که با استفاده از منابع علمی معتبر و مرتبط تهیه و در 5 حیطه (مدرسین، اداره خدمات آموزشی، بخش رفاهی، دانشجویان و بخش مدیریتی) تنظیم گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که نمره دیدگاه دانشجویان از محیط یادگیری متوسط و خوب بود. بیشترین نمره میانگین وانحراف معیار(2/10 ± 7/35) به حیطه مدرس در دانشکده پرستاری ومامایی وکمترین نمره میانگین وانحراف معیار(59/3 ± 7/11) به حیطه دانشجویان در دانشکده بهداشت مرتبط بود. به کارگیری نظرات دانشجویان به عنوان مشتری و شرکای فعال دانشگاه میتواند به اصلاح فرایند خدمات آموزشی و برنامه های بهبود کیفیت کمک کند که در نتیجه آن کیفیت خدمات آموزشی افزایش می یابد.
Education plays an increasingly important role in the transformation and development of society. The quantitative growth of higher education, regardless of the scarcity of resources and the high sensitivity of the community to this system, has necessitated the need to pay attention to the effectiveness and efficiency of the higher educational system. The purpose of this study was to evaluate students' satisfaction of educational services provided by Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences and to investigate its relation with their educational performance. In this study, 140 students were studied using available sampling method. Moreover, the data collection tool was a questionnaire that was prepared using valid and relevant scientific resources and arranged in five scope (lecturers, educational services, welfare part, students and management department). Accordingly, the results showed that viewpoint score of students of the learning environment were moderate and good. The highest mean score (35.7± 10.2) was also related to lecturer domain in Nursing and Midwifery faculty; and the lowest mean score (11.7± 3.59) was related to student’s domain in health school, too. Applying students' views as clients and active partners of the university can help to refine the educational services process and quality improvement programs that resulted in enhancing the quality of educational services.
خلاصه ماشینی:
هدف از این مطالعه سنجش رضایتمندی دانشجویان از خدمات آموزشی ارایه شده در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و بررسی رابطه ی آن با عملکرد تحصیلی بوده است.
پژوهش حاضر به هدف مطالعه سنجش رضایتمندی دانشجویان از خدمات آموزشی ارایه شده در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و بررسی رابطه آن با عملکرد تحصیلی به منظور درک و شناخت مشکلات محیط تحصیلی، شناسایی نقاط ضعف و قوت موجود و شرایط حاکم بر محیط تحصیلی انجام شدکه بر اساس آن، دست اندركاران آموزشي بتوانند به برنامه ريزي فعاليتهاي آينده براي بهبود كيفيت بپردازند.
در مطالعه انجام شده توسط بهدختی و همکاران (2017) ارزیابی رضایت دانشجویان توانبخشی با کیفیت آموزش بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حاصله نشان داد که رضایت کلی دانشجویان (از زمینه های مختلف توانبخشی) از آموزش بالینی بین 50 تا 63 درصد گزارش شد و بین رضایت دانشجویان از کیفیت آموزش بالینی و رشته تحصیلی تفاوت معنی داری وجود داشت (001/0 = P) به طور کلی برگزاری دوره های آموزش مداوم در جهت ارتقای سطح علمی مربیان، توانبخشی در محیط آموزشی بر اساس برنامههای راهبردی میتواند اثر بخش باشد (بهدختی و مرادی 2017).
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که حیطه تدریس توسط اساتید در جلب رضایت دانشجویان در مقایسه با سایر حیطه ها در افزایش کیفیت آموزش مهم تر است.
Masoume Hosseini Beidokhti, Negin Moradi,2017, Assessment of Satisfaction of Rehabilitation Students With Clinical Education Quality in Ahvaz University of Medical Sciences , J of Modern Rehabilitation ,vol.