چکیده:
پژوهش حاضر به منظور ارزیابی محیط یادگیری و آموزشی دانشگاه بر اساس دیدگاه دانشجویان (مطالعه موردی دانشگاه محقق اردبیلی) انجامشده است. روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع مقطعی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی تشکیل داد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به تعداد 375 نفر دانشجو انتخاب شدند. اطلاعات موردنیاز از طریق پرسشنامه محیط یادگیری و آموزشی جمعآوری شد، سپس دادهها با استفاده از آزمون های (t تک نمونهای، t دو گروه مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه) و با نرم افزار SPSSتجزیه و تحلیل شد. بر اساس نتایج بهدستآمده، محیط یادگیری و آموزشی در دانشگاه محقق اردبیلی از دیدگاه دانشجویان دارای وضعیت مناسبی میباشند، طبق نتایج بین دیدگاه دانشجویان برحسب جنسیت و سال تحصیلی نسبت به محیط یادگیری و آموزشی، تفاوت معنادار وجود ندارد، اما بین ادراک دانشجویان نسبت به محیط یادگیری و آموزشی برحسب مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، دانشکده، سن و وضعیت تأهل تفاوت معنیدار وجود دارد.
This study was conducted to evaluate the learning and teaching environment of the university based on students' viewpoint (case study of Mohaghegh Ardebili University). The research method was a descriptive cross-sectional study. The statistical population of the study consisted of all students of Mohaghegh Ardebili University that 375 of them were selected using stratified sampling method. The required information was collected through the Dundee Ready Education Environment Measure (DREEM) questionnaire. Data were analyzed using one-sample t-test, t-test and one-way analysis of variance by SPSS software. Based on the results, the learning environment in Mohaghegh Ardabili University has a good condition for students. According to the results, there is no significant difference based on gender and academic year between the viewpoints of students, but there is a significant difference between the learning environment and the educational environment in terms of educational level, field of study, faculty, age and marital status.
خلاصه ماشینی:
همچنین حسن آبادی و همکاران(۱۳۹۶) در تحقیق خود با عنوان بررسی درک دانشجویان پزشکی از محیط یادگیری به این نتیجه دست یافتند که کیفیت آموزش از نظر اکثریت دانشجویان نیمه مطلوب ارزیابی و جو کلی آموزشی از نظر دانشجویان در آرزیابی محیط یادگیری و آموزشی...
اکبری بورنگ و همکاران (۱۳۹۵) در تحقیق با عنوان بررسی ادراک از محیط یادگیری به عنوان یکی از عوامل شکل دهنده برنامه درسی پنهان در دانشجویان به این نتیجه دست یافتند که ادراک دانشجویان از توانایی علمی خود و جو آموزشی بر حسب جنسیت آنان متفاوت می باشد.
فغانی و همکاران (۱۳۹۲) در تحقیق خود با عنوان بررسی دیدگاه دانشجویان در خصوص جو آموزشی بر اساس مدل دریم به این نتیجه دست یافتند که جو آموزشی از دیدگاه دانشجویان نیمه فصلنامهی علمی_پژوهشی توسعه یآموزش جندی شاپورء سال یازدهم, شماره ۰۴ پاییز ٩۹٩ یحیوی و نامور مطلوب بود.
کوسونی و همکاران (۲۰۱۲) به این نتیجه دست یافتند که میانگین نمره محیط آموزشی بالاتر از میانگین متوسط می باشد و تحقیق شادریک (۲۰۱۲) در پژوهش خود با عنوان بررسی درک محیط کلاس درس در دانش آموزان روستایی و شهری نشان داد که تفاوت معناداری بین ادراک دانش آموزان از محیط یادگیری واقعی و آرمانی وجود دارد و دانش آموزان دختر برداشت مثبت تری از محیط یادگیری نسبت به دانش آموزان پسر دارند.
در راستای ارزیابی وضعیت محیط آموزشی دانشگاه» این تحقیق درصدد بررسی دیدگاه دانشجویان نسبت به محیط یادگیری و آموزشی در دانشگاه محقق اردبیلی و پاسخ به سوال مطرح شده زیر می باشد.