چکیده:
به دنبال شیوع بیماری کووید 19، آموزش حضوری به آموزش مجازی تبدیل گردید. ایجاد فاصله بین دانشجویان و مراکز آموزشی و عدم تعامل دانشجویان با اساتید و همتایان جهت رفع نیازهای آموزشی، لزوم ایجاد یک سیستم حمایت دانشجویی را بیش از پیش نشان میدهد. لذا برآن شدیم مطالعهای با هدف طراحی، اجرا، ارزشیابی و بازطراحی نظام حمایت دانشجویی همتا محور (منتورینگ، تیکتینگ، ارزشیابی تکوینی و توانمندسازی و مدیریت محتوا) در آموزش و اجرای آن در قالب سامانه آکادمیک درون دانشگاهی "سپند" (سامانه پشتیبانی نتورک دانشجویی) در بحران کووید 19 را انجام دهیم. پس از تحلیل موقعیت و رسم مدل SWOT، نظام پیشنهادی توسط کارگروه طراحی طراحی گردید و سپس از طریق مصاحبه معتبرسازی نظام توسط خبرگان صورت گرفت و مدل در چهار محور اجرا گردید و حهت سنجش رضایتمندی دانشجویان از نظام، پرسشنامه پژوهشگر ساخته به صورت الکترونیک در اختیار آنان قرار گرفت. نتایج اولیه حاکی از رضایت دانشجویان از این سیستم حمایت دانشجویی بود. سامانه پس از تأیید شورای آموزشی مجازی در دسترس تمامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز قرار گرفت.
Following the outbreak of Covid 19 disease, face-to-face training became virtual training. Creating a gap between students and educational centers and students not interacting with professors and peers to meet educational needs, the need to create a student support system shows more than ever. Therefore, we decided to conduct a study with the aim of designing, implementing, evaluating and redesigning a peer student support system (mentoring, ticketing, formative evaluation, and empowerment and content management) in education and implementing it within the academic system "SEPAND" (Student Network Support System) in Covid 19 Crisis. After analyzing the situation and drawing the SWOT model, the proposed system was designed by the design working group and then the system was validated by experts through interviews. The model was implemented in four areas and to measure students' satisfaction with the system, a researcher-made questionnaire was made electronically. They were placed. Preliminary results showed that students were satisfied with this student support system. The system was made available to all students of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences after the approval of the Virtual Education Council.
خلاصه ماشینی:
طراحی، اجرا، ارزشیابی و بازطراحی نظام حمایت دانشجویی همتا محور (منتورینگ، تیکتینگ، ارزشیابی تکوینی و توانمندسازی و مدیریت محتوا) در آموزش و اجرای آن در قالب سامانه آکادمیک درون دانشگاهی "سپند" (سامانه پشتیبانی نتورک دانشجویی) در بحران کووید 19 رضا ابوعلی: دانشجو، گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
لذا برآن شدیم مطالعهای با هدف طراحی، اجرا، ارزشیابی و بازطراحی نظام حمایت دانشجویی همتا محور (منتورینگ، تیکتینگ، ارزشیابی تکوینی و توانمندسازی و مدیریت محتوا) در آموزش و اجرای آن در قالب سامانه آکادمیک درون دانشگاهی "سپند" (سامانه پشتیبانی نتورک دانشجویی) در بحران کووید 19 را انجام دهیم.
سامانه پس از تأیید شورای آموزشی مجازی در دسترس تمامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز قرار گرفت.
Developments in medical education in response to the COVID-19 pandemic: A rapid BEME systematic review: BEME Guide No. 63.
Exploring the possibility of one-on-one mentoring as an alternative to the current student support system in medical education.
Developmental student support in undergraduate medical education: AMEE Guide No. 92.