چکیده:
پس از همهگیری کووید-19 و بروز مشکل در خصوص حضور دانشجویان در کلاسهای آموزشی، به خصوص آموزش دروس عملی که عموماً به صورت آنلاین قابل ارائه نبوده و نیاز به حضور فیزیکی در محل تحصیل دارند، ضرورت استفاده از فناوریهای نوین برای آموزش الکترونیکی و راه دور بیشتر مد نظر قرار گرفت. بنابراین، ما برای ارائه مناسب و با کیفیت دروس آزمایشگاهی انگلشناسی پزشکی و دیدن لامهای تشخیصی انگلهای مختلف، یک نرم افزار موبایلی مبتنی بر بازیوارسازی توسعه دادیم که با استفاده از آن، امکان حرکت مجازی در فضای آزمایشگاه و مشاهده لامهای مختلف تشخیصی برای دانشجویان فراهم گردید. نتایج نشان داد که میتوان بصورتی قابل قبول مفاهیم آموزشی، شامل لامهای تشخیصی انگلها و نیز مفاهیم تئوری مرتبط با هر کدام را از طریق نرمافزار گوشی هوشمند و مبتنی بر بازیوارسازی در اختیار دانشجویان قرار داد. در خصوص تجربه کاربری، به نظر میرسد این ابزار برای افرادی که قبلاً با فضای بازیهای محیطی و دارای حرکت میدانی آشنایی داشتهاند کاربری آسان دارد، اما برای افراد ناآشنا با نحوه کنترل فضای بازیهای محیطی، استفاده از آن تا حدی نامأنوس و با پیچیدگی به نظر میرسد.
After the Covid-19 epidemic and the problem of students attending classes, especially practical courses that are generally not available to online system which require physical presence at the school, hence the need to use new technologies for e-learning and distance learning was further considered. Therefore, in order to provide appropriate and qualified laboratory courses in medical parasitology and also to see the diagnostic slides of different parasites, we developed a mobile game-based software which enabled students to move virtually in the laboratory and view different diagnostic slides. The results showed that educational concepts, including detection of the parasite slides as well as theoretical concepts related to each can be provided to students through smartphone’ game-based software. In terms of user experience, this tool seems to be easy to use for people who are already familiar with the environment of field games and field movement, however, for people unfamiliar with how to control the space of environmental games, it seems somewhat strange and complex.
خلاصه ماشینی:
بنابراین، ما برای ارائه مناسب و با کیفیت دروس آزمایشگاهی انگلشناسی پزشکی و دیدن لامهای تشخیصی انگلهای مختلف، یک نرم افزار موبایلی مبتنی بر بازیوارسازی توسعه دادیم که با استفاده از آن، امکان حرکت مجازی در فضای آزمایشگاه و مشاهده لامهای مختلف تشخیصی برای دانشجویان فراهم گردید.
به صورت خاص در رشته انگلشناسی بالینی که دانشجویان میبایست در قالب دروس آزمایشگاهی با لامهای تشخیص انگلهای مختلف آشنا شده و علاوه بر دیدن انواع مختلف آنها با ویژگیهای آنها نیز آشنا گردند ما را بر آن داشت که با استفاده از گیمیفیکیشن اقدام به توسعه نرمافزاری جهت آموزش این مباحث به دانشجویان نموده و ضمن حفظ شرایط معمول برای تدریس مباحث، ویژگی بازیوار بودن را نیز به آن اضافه نماییم.
آنها معتقدند که این موضوع در برنامههای آموزشی انگلشناسی، از جمله در زیستشناسی تکاملی، زیستشناسی و بیولوژی مولکولی مورد نیاز است (فیفر و همکاران 2019) پنا-فرناندز و همکاران (2018) در پژوهشی که حاصل همکاری چند دانشگاه از انگلستان و اسپانیا بوده است یک بسته کامل مبتنی بر وب برای آموزش و یادگیری انگلشناسی انسانی توسعه دادند که سه ماژول را ارائه می دهد: الف) یک واحد نظری برای بررسی بیماری های انگلی، ب) یک بخش آزمایشگاهی ج) میکروسکوپ مجازی با مجموعه کاملی از اسلایدهای بالینی برای مطالعه این بیماری های بزرگ.
افزایشی معنیدار در دانش لپتوسپیروز برای دانشجویان پس از آموزش بهداشت توسط گیمیفیکیشن مشاهده شد (p مواد و روش ها طراحی نرمافزار بر مبنای ایجاد فضایی مشابه آزمایشگاههای حقیقی و وجود لامهای مختلف انگلهای گوناگون با قابلیت حرکت و جابجایی در فضای آزمایشگاه و حضور در محل لامهای تشخیصی طرحریزی شد.