چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی پیش بینی مسئولیت پذیری اجتماعی بر اساس عملکرد خانواده در دانشجویان دختردانشگاه قم انجام گرفته است. این پژوهش از نظر اهداف، کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 4687 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه قم بود که 354 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای از طریق جدول مورگان انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد مسئولیت پذیری اجتماعی اسکایت، اسمیت و بکرز (2004) و عملکرد خانواده اپشتاین، بالدوین و بیشاب (1950) استفاده شد که پایایی آنها براساس آلفای کرونباخ به ترتیب 0/734و 0/914 بدست آمد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها در پژوهشهای مختلف تایید شده است. برای تحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی، از آزمونهای استنباطی کولموگروف- اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان داد7/7 درصد از واریانس مسئولیت پذیری اجتماعی از طریق عملکرد خانواده قابل تبیین است. همچنین بر اساس بررسیها عملکرد خانواده پیش بینی کننده مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشجویان دختر دانشگاه قم است. بدین ترتیب به نظر میرسد جهت دستیابی به مزایای مسئولیت پذیری در سطح جامعه، توجه به عملکرد خانواده دانشجویان که از عوامل موثر بر توسعه ملی هستند، ضروری میباشد.
The present study aimed to investigate the prediction of social responsibility based on family performance in female students of Qom University. This research is applied in terms of objectives and descriptive in terms of data collection method. The statistical population included 4687 female students of Qom University, 354 of whom were selected by stratified random sampling through Morgan table. Data were collected using the standard Skate, Smith and Bakers (2004) Social Responsibility Questionnaire and the Epstein, Baldwin and Bishab (1950) family performance questionnaires, whose reliability was 0.734 and 0.914 based on Cronbach's alpha, respectively. The face and content validity of the questionnaires have been confirmed in various studies. In addition to descriptive statistics, Kolmogorov-Smirnov inferential tests, Pearson correlation and regression tests were used to analyze the data. Findings showed that 7.7% of the variance of social responsibility can be explained by family performance. Also, according to studies, family performance predicts social responsibility in female students of Qom University. Thus, in order to achieve the benefits of responsibility at the community level, it seems necessary to pay attention to the performance of students' families, which are effective factors in national development. Keywords:
خلاصه ماشینی:
168 مقدمه امروزه ، يکي از شاخص هاي مهم در کيفيت سرمايه اجتماعي، برخورداري اعضاي جامعه از فضيلت هايي چند است که در اين ميان ، مسئوليت پذيري اجتماعي اهميت ويژه اي دارد (جوکار، حسين چاري و مهرپور، ١٣٩٣).
سطح مسئوليت پذيري اجتماعي، ميزان دروني شدن هنجارها و الزامات تعريف شده اجتماعي (به عنوان يک فعاليت اجتماعي) را تعيين ميکند (آلا باويچ ٣، ٢٠٢٠) يکي از اين نظام هاي اجتماعي که مسئوليت پذيري اعضاي آن بر سرنوشت جامعه تاثير فزاينده و تعيين کننده دارد، نظام آموزش عالي يا دانشگاه است ، نظامي جوان و پويا که به نسبت ساير نظام ها، تاثيرگذارياش در سرنوشت کشور به مراتب بيشتر است (فضل الهي قمشي و فداکار، ١٣٩٥).
, & Hadj Aissa, R 171 با توجه به مطالب مطرح شده مسئله اصلي اين پژوهش پيش بيني مسئوليت پذيري اجتماعي بر اساس عملکرد خانواده ميباشد.
اين مقياس داراي 1 - McMaster family performance questionnaire 2- Epstein, Baldwin & Bishop 3- Social Responsibility Questionnaire 173 هشت گويه است و سه بعد از مسئوليت پذيري اجتماعي را مي سنجد و داراي طيف ليکرتي از يک (کاملاً مخالفم ) تا پنج (کاملاً موافقم ) است .
طبق نتايج پژوهش عملکرد خانواده توانايي پيش بيني مسئوليت پذيري اجتماعي دانشجويان دختر دانشگاه قم را در سال تحصيلي ٩٧-١٣٩٦ دارد.
همچنين تا حدودي با يافته هاي پژوهش باقرزاده (١٣٩٤) همراستا است چرا که نشان داد که بين عملکرد کلّ ي خانواده با مسئوليت پذيري و رشد اجتماعي نوجوانان رابطه مثبت وجود دارد.