چکیده:
در سالهای اخیر، جهان با بیماری کرونا مواجه شد که یکی از پیامدهای آن، برگزاری کلاسهای دانشگاهها بهصورت مجازی بود؛ امری که بدون آمادگی کامل قبلی دانشگاهها، اساتید و دانشجویان رخ داد و نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهایی را به دنبال داشت. پژوهش حاضر با هدف بررسی فرصتها و تهدیدهای آموزش مجازی در دوران همهگیری کرونا از دیدگاه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان با بهرهگیری از مدل swot- که عبارت است از سرواژههای لاتین قوت، ضعف، فرصت، تهدید - صورت گرفته است. جامعه پژوهش مشتمل بر کلیه دانشجومعلمان پردیس فاطمه زهرا دانشگاه فرهنگیان و نمونه پژوهش شامل 22 دانشجومعلم پردیس فاطمه زهرا میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و با رویکرد کیفی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، مصاحبه ساختارمند و روش تحلیل دادهها، روش تحلیل مضمون بوده است. مدتزمان هر مصاحبه از 10 الی 25 دقیقه متغیر بود و پس از 22 مصاحبه؛ اشباع اطلاعاتی حاصل شد. بهمنظور بررسی اعتبار فرآیند کدگذاری، از شیوه کدگذاری مجدد برای حداقل ۲۰ درصد از مصاحبهها استفاده شد. در فرآیند اعتبارسنجی یافتهها، با قرار دادن متن مصاحبهها در اختیار مشارکتکنندگان، پژوهشگران به بررسی اعتبار توصیف خود از دادههای مصاحبه پرداختند. با استفاده از روشهای تطابق همگون یافتهها، بازخورد مشارکتکنندگان، و خبرگان غیرمشارکتکننده، از اعتبار تحلیلها اطمینان حاصل شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که 5/86 درصد از مصاحبهشوندگان، از آموزش مجازی رضایت داشتند و بهترین نقطه قوت آموزش مجازی را، ذخیره و صرفهجویی زمان ذکر نموده و به دو مورد فرصت، یعنی کاهش آلودگی هوا و حفظ محیطزیست و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا اشاره کردند. پرتکرارترین نقطهضعف آموزش مجازی، اختلال در وبسایت آموزش الکترونیکی میباشد و مواردی همچون قطعی اینترنت، سرعتپایین اینترنت و هزینه اینترنت، به ترتیب از پرتکرارترین موارد در تهدیدها هستند. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که تفاوت فرهنگی و شخصیتی افراد در تعیین نقاط قوت و ضعف آموزش مجازی تأثیرگذار بوده و همچنین نقش مدرس و ویژگیهای شخصیتی و رفتاری او نیز در بهبود فرآیند تدریس بسیار با اهمیت اعلام شده است.
In recent years, the world has been plagued by coronary heart disease, and one consequence has been the holding of virtual university classes, without the full preparation of universities, faculty and students.The aim of this study was to examine the opportunities and threats of e-learning during the corona epidemic from the perspective of Farhangian University student-teachers with the swot model. The research population includes all student-teachers of Farhangian University, Fatemeh Zahra Campus. The sample includes 22 student-teachers of Fatemeh Zahra Campus by purposive sampling method. The research was applied in terms of purpose and in terms of method, quality and tools used, structured interview as well as analysis method, content analysis.86.5% of people were satisfied with the training and the best strength is saving and saving time and mentioned two opportunities: reducing air pollution and preserving the environment and preventing the spread of Corona virus. The most common weakness of e-learning is the disruption of the e-learning website, and interruptions, low speeds, and Internet costs are the most common external threats to the organization, respectively. Cultural and personality differences of individuals are also effective in determining the strengths and weaknesses of e-learning; The role of the teacher and his / her personality traits are important in improving teaching. It is suggested that in-service courses be introduced to the types of virtual education and familiarity with appropriate tools in order to produce content and review the facilities of the virtual education website of Farhangian University for professors.