چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بستهی آموزش فلسفه به کودکان بر خود تعیینگری و مسئولیتپذیری در دانشآموزان ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون و گروه کنترل می باشد. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ دانشآموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی استان اردبیل که در سال 1399-1400 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. 32 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 16 نفر) قرار گرفتند و به آزمون ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی (BNSQ) ریان، کاچمن و دسی (2000) و پرسشنامه مسئولیتپذیری دانشآموزان (SR-Q) کردلو (1389) پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسهی 60 دقیقهای و هفته ای دوبار بستهی آموزش فلسفه به کودکان را دریافت کردند. دادهها بوسیلهی آزمون تحلیل کواریانس از طریق نرمافزار اسپیاساس نسخهی 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بستهی آموزش فلسفه به کودکان موجب افزایش و بهبود خودتعیینگری و مسئولیتپذیری دانشآموزان گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه شد (01/0p). در مجموع نتایج نشان داد که بستهی آموزشی فلسفه به کودکان بر خود تعیینگری و مسئولیتپذیری دانشآموزان ابتدایی تاثیر مثبت و معناداری دارد.
This study was conducted to determine the effect of the children's philosophy education program on the self-determination and responsibility of elementary students. Regarding the purpose, this study was an applied study and it was also semi-experimental (pre-test / post-test and control groups design) in nature. The population of this study consisted of all fifth- and sixth-grade elementary students in Ardabil (Iran) who were studying in 2020-2021. Thirty-two students were selected by the convenience sampling method and divided into the experimental and control groups (16 students for each group). They completed the Basic Needs Satisfaction, General version (BNSG-S) designed by Ryan, Couchman, and Deci (2000) and the Students’ Responsibility Questionnaire (SR-Q) designed by Kordloo (2010). Then, the experimental group had a 10-session (twice a week) philosophy education program (each with 60 minutes) over 5 weeks. The data were analyzed using SPSS-24 software. The results showed that, compared to the control group, philosophy education increased and improved the self-determination and the responsibility of students in the experimental group (p
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١٠، شماره ١٢، شماره پياپي ٦٩، اسفند ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(12), 2022 اثربخشي بسته ي آموزش فلسفه به کودکان بر خودتعيين گري و مسئوليت پذيري دانش آموزان ابتدايي The Effectiveness of the Children Philosophy Education on Self-determination and Responsibility of the Elementary Students رويا زارع Roya Zare Ph. D Student General Psychology, Department of دانشجوي دکتري روانشناسي عمومي، گروه روانشناسي، واحد اردبيل ، Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, دانشگاه آزاد اسلامي، اردبيل ، ايران .
Cox, Schofield & Kolt اثربخشي بسته ي آموزش فلسفه به کودکان بر خودتعيين گري و مسئوليت پذيري دانش آموزان ابتدايي The Effectiveness of the Children Philosophy Education on Self-determination and Responsibility of the Elementary Students با اين متغيرها در جمعيت هاي دانش آموزي (خصــوصــا در دانش آموزان مقطع ابتدايي) صــورت گرفته اســت ، بنابراين بررســي و ارتقاء خودتعيين گري و مسـئوليت پذيري دانش آموزان از اهميت خاصـي برخوردار اسـت که بايد در تحقيقات مختلف به آن پرداخته شـود.
اثربخشي بسته ي آموزش فلسفه به کودکان بر خودتعيين گري و مسئوليت پذيري دانش آموزان ابتدايي The Effectiveness of the Children Philosophy Education on Self-determination and Responsibility of the Elementary Students جدول ٢.
اثربخشي بسته ي آموزش فلسفه به کودکان بر خودتعيين گري و مسئوليت پذيري دانش آموزان ابتدايي The Effectiveness of the Children Philosophy Education on Self-determination and Responsibility of the Elementary Students صالحي، ه ؛ قمراني، ا؛ صالحي، ز (١٣٩٢).