چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش جهت گیری هدف پیشرفت، منزلت هویت تحصیلی و کمک طلبی تحصیلی در پیشبینی پایستگی تحصیلی انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پایه ی دوازدهم متوسطهی دوره ی دوّم شهر اردبیل در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای، تعداد 375 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جم آوری دادهها از پرسشنامه ی جهتگیری هدف پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001)، پرسشنامه ی منزلت هویت تحصیلی و از و ایزاکسون (2008)، پرسشنامه ی کمک طلبی تحصیلی رایان و پنتریچ (1997) و پرسشنامه ی پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (2008) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین جهتگیری هدف پیشرفت، منزلت هویت تحصیلی و کمک طلبی تحصیلی با پایستگی تحصیلی رابطه ی مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که 48 درصد از واریانس پایستگی تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف پیشرفت، منزلت هویت تحصیلی و کمکطلبی تحصیلی قابل پیشبینی میباشد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که جهت گیری هدف پیشرفت، منزلت هویت تحصیلی و کمک طلبی تحصیلی از متغیرهای مرتبط با پایستگی تحصیلی می باشند.
The aim of this study was to investigate the role of achievement goal orientation, academic identity status, and academic help seeking in predicting academic buoyancy. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of the study consisted of all twelfth-grade high school students in Ardabil in the academic year 2019-2020, of whom 407 were selected using cluster random sampling method. To collect the data, Elliott and McGregor’s (2001) Achievement Goal Orientation Questionnaire, Waz and Isaacson’s (2008) Academic Identity Status Questionnaire, Ryan and Pentrich’s (1997) Academic Help Seeking Questionnaire, and Martin and Marsh’s (2008) Academic Buoyancy Questionnaire were used. Pearson correlation coefficient and regression analysis were used to analyze the data. Findings showed a positive and significant relationship of achievement goal orientation, academic identity status and academic help seeking with academic buoyancy. The results of regression analysis also revealed that 48% of the variance of academic buoyancy can be predicted based on achievement goal orientation, academic identity status, and academic help seeking. Therefore, it can be concluded that achievement goal orientation, academic identity status, and academic help seeking are variables related to academic buoyancy.