چکیده:
هدف و مساله اصلی مقاله: هدف پژوهش حاضر شناسایی درک کاربرد رسانههای اجتماعی تلگرام و اینستاگرام توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با مدل انتظار استفاده و رضامندی است. روش شناسی: این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها پیمایشی است. جامعه آماری شامل 2200 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 327 نفر معین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. جهت تعیین نرمال بودن دادهها از آزمون کلموگروف- اسمیرنف، آزمون تحلیل عاملی تأییدی برای تأیید روایی سؤالات و برای مشخصکردن عوامل کلیدی هر مؤلفه از فن مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که به اشتراکگذاری اطلاعات در اینستاگرام با ضریب مسیر (209/0)، قویتر از تلگرام است. همچنین رضایتمندی لذت ادراکشده از تلگرام با ضریب مسیر (266/0)، قویتر از اینستاگرام است. هیچ اختلاف معناداری بین اینستاگرام و تلگرام در دیگر متغیرها شامل تعامل اجتماعی، گذران وقت، خود گزارشدهی و جذابیت رسانهها، وجود نداشت. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که دانشجویان تحصیلات تکمیلی از هر دو رسانه مورد مطالعه، برای اهداف مختلف از جمله تعامل اجتماعی، وقت گذارندن و خود گزارش دهی استفاده می کردند و با وجود فیلتر بودن تلگرام تفاوت معناداری بین کاربرد تلگرام و اینستاگرام مشاهده نشد و تقریبا هر دو رسانه به یکمیزان رضامندی کابران را به دنبال داشتند.
Purpose: The purpose of this study is to identify the perception of Telegram and Instagram use by graduate students of Allameh Tabataba'i University using the uses and gratification expectancy model. Methodology: The research consisted of an analysis of data collected via surveys. The overall statistical population was the 2,200 postgraduate students of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of Allameh Tabataba'i University. The sample size was 327 based on a Morgan table; data were gathered using a researcher-designed questionnaire. The data were analyzed using the Kolmogorov-Smirnov test, a factor analysis test to confirm the validity of the questions and identify key factors of each component and structural equation modeling technique was used. Findings: Analysis of variables showed that while the satisfaction with information sharing using Instagram was stronger than Telegram, with a path coefficient of 0.209, the satisfaction with the effect of perceived pleasure using Telegram was higher than Instagram, with a path coefficient of 0.266. There were no significant differences in the other variables: social interaction, spending time, self-reporting, and media attractiveness. Conclusion: The results showed that graduate students used both media for different purposes such as social interaction, spending time and self-reporting, and despite the filtering of Telegram, no significant difference was observed between the use of Telegram and Instagram, and almost both media was equally sought after by users.