چکیده:
ایدز یکی از مسائل مهم حوزه سلامت است که تا کنون تلاشهای انسانی برای یافتن درمان قطعی موثر برای آن به نتیجه نرسیده است. این بیماری هر ساله در سراسر جهان افراد زیادی را مبتلاء میکند که همین امر لزوم توجه به این بیماری و نوع بازنمای آن در رسانههای جمعی را توجیه میکند. تحقیقات حاکی از آن است که بازنمایی بیماری بر نگرش درباره آن، مبتلایان و اقداماتی که باید درباره بیماری انجام شود، تاثیرگذار است. در این تحقیق به منظور بررسی بازنمایی ایدز/اچ.ای.وی در رسانههای جمعی به مطالعه سه مجموعه پزشکی «سایه تنهایی»، «حادثه» و «پرستاران» پرداختهایم. برای پاسخ به سوال تحقیق از دو روش نشانهشناسی و تحلیل گفتمان بهره بردهایم و در مجموع 12 صحنه را تحلیل کردهایم. واحد تحلیل نیز «صحنه» است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در هر کدام از این سریالها بر راههای انتقال خاصی تاکید شده و سایر ابعاد بیماری شامل روند پیشرفت بیماری، راههای پیشگیری، راههای درمان و در کل بعد زیست پزشکی این بیماری مغفول مانده است. این در حالی است که بر جنبه اخلاقی و دینی پیشگیری با تاکید بر رعایت موازین اخلاقی، حمایت اجتماعی به ویژه از سوی خانواده و ایجاد انگیزه برای مبارزه با بیماری تاکید شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که استفاده از برنامههای آموزش سرگرمی مانند سریالهای پزشکی میتواند ضمن سرگرم کردن مخاطبان، اطلاعات مناسبی در این خصوص بدست دهد. اما توجه کافی به ابعاد مختلف یک بیماری مزمن واگیردار از قبیل پیشگیری، درمان و راههای انتقال از الزامات آن به حساب میآید.
AIDS is one of the most important problems in health area which human efforts to find an effective treatment for it has not yet come to a fruition. The increase in the number of HIV positive patients across the world, , justifies the attention paid to this disease and its representation in mass media. Disease portrayal has been found to be associated with attitudes towards specific diseases, feelings about the person with the disease, as well as what needs to be done about the disease. Therefore, three medical dramas including “the shadow of loneliness”, “casualty” and “all saints” in the research were analyzed to know how HIV/AIDS is represented in mass media. Semiology and discourse analysis were used as methodology and twelve scenes were analyzed in general. “Scene” is the unit of analysis in this research. The findings suggest that in each of these TV series the emphasis is upon a certain way of infection and other disease dimensions including disease development course, prevention, treatment and in general biomedical dimension are ignored. Whereas, the ethical and religious dimension of prevention, with emphasis on ethics, social support, especially family support and encouragement in fighting the disease are under stressed.
خلاصه ماشینی:
Clarke et al این رسانهها دریچه ای برای فهم بیماری علل و شیوههای پیشگیری از آنها هستند رسانههای جمعی این ظرفیت را دارا هستند تا تهدیدهای ناشی از بیماریها و احتمال کنشگری را تعدیل کنند Ling 1989؛ 1993 ,upton, Chapman, Wong مردم میتوانند از اطلاعاتی که از منابع رسانه ای مختلف جمع آوری میکنند برای شکل دهی طرد یا مشروعیت بخشی به باورهای خود درباره بیماریهای خاص استفاده کنند رسانهها به طور مستقیم و غیر مستقیم بر باورهای مربوط به ویژگیهای شخصیتی اخلاقیات و کسانی که مبتلا به بیماریهای خاص هستند تأثیر میگذارند (1991) ,Lupton, Clarke 1993 ,Chapman, Wong؛ 1989 ,Sontag) رسانههای جمعی اطلاعاتی درباره بیماری تعریف، تشخیص ،درمان معنا و پیش بینی بیماری آن به مخاطبان ارائه میدهند Murray, Meissner, Potodky, Convissor, 1992 Johnson, Meischke, 1994) بنابراین میتوان گفت که نقش رسانههای جمعی در حوزه سلامت بیش از پیش نمایانگر میشود؛ چرا Wright).
Health communication, from theory to practice ارتباطا و رسانه ارتباطا و رسانه است ارتباطات سلامت را اینگونه تعریف می :کند ارتباطات سلامت یک حوزه تحقیقاتی نظری و عملی چندوجهی و چندرشته ای است که تلاش دارد به گروهها و جمعیت های متفاوتی دست یابد تا با مبادله اطلاعات ایده ها و روشهای مرتبط با سلامت ،افراد اجتماعات، متخصصین ،سلامت ،بیماران سیاست گذاران سازمانها گروههای اجتماعی و عامه مردم را تحت تأثیر قرار دهد، آنان را ضمن حمایت و درگیر کردن با موضوعات سلامت توانمند سازد تا آنها بتوانند یک رفتار عمل و یا یک سیاست سلامت یا رفتار اجتماعی را به چالش بکشند معرفی کنند برگزینند یا حفظ کنند که در نهایت وضعیت سلامت فرد یا جامعه یا پیامدهای سلامت عمومی را بهبود میبخشد : 2014 schiave) بان لی ریس (۲۰۱۳)، بنیانهای اصلی رشته ارتباطات سلامت را شامل سه حوزه روان شناسی اومانیستی پدیدارشناسی و اگزیستنسیالیسم و جامعه شناسی پزشکی برمی شمارد و برای آن ویژگیهای مخاطب محوری پژوهش ،مداری چندرشته ای بودن راهبردی بودن فرآیند محوری مقرون به صرفه ،بودن پشتیبانی خلاث از راهبردها، ایجاد روابط و هدف قرار دادن تغییرات رفتاری و اجتماعی قائل است.