چکیده:
هنر گرافیتی را میتوان وسیلهای ارتباطی و یک رسانۀ هدفمند قلمداد کرد که بهرغم وجود محدودیتها در مکانهای عمومی اجرا شده و ما را از آنچه در لایههای زیرین زندگی شهری جریان دارد آگاه میکند. نوشتهها و تصاویری از وقایع و جریانات نیمۀ دوم قرن چهاردهم شمسی در ایران، هنوز بر دیوارهای شهر باقی مانده که از طریق آنها با اعتقادات و باورهای مردم، فعالیت گروههای سیاسی و مذهبی آن دوره آشنا میشویم. این آثار دیواری امروزه زیرمجموعهای از سبک گرافیتی به حساب میآیند. پژوهش حاضر به بررسی گرافیتیهای شهر کاشان پرداخته که از سالهای پایانی دهۀ پنجاه هجری شمسی تا سالهای اخیر بهجا مانده است. هدف این پژوهش توسعهای،ضمن معرفی و مستندسازی گرافیتیهای شهر کاشان ؛ در پی پاسخ به این سؤالهاست: آیا گرافیتیها در سطح شهر تأثیراتی بر جامعه داشته است؟ و چه میزان توانسته از تحولات پیرامونش تأثیر بگیرد. لذا با رویکرد توصیفیتحلیلی و با دادهاندوزی اطلاعات به دو صورت کتابخانهای و میدانی به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته است. یافتههای تحقیق بیانگر این است که گرافیتیهای مورد بررسی، محتواهای گوناگونی را از باورها، رویکردهای فرهنگی، سیاسی و مذهبی شامل میشوند که متأثر از جریانات معاصرشان بوده و تأثیراتی متقابل در جامعه داشتهاند که به دورههای مبارزات انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و معاصر قابل تقسیم است. اعلام خطا مبنی بر کم بودن تعداد کلمات مجاز در چکیده از طرف سیسیتم اعلام شده((تعداد کلمات مجاز برای چکیده 250 تا 300 کلمه می باشد)) و متاسفانه مطلب بیشتری نمی توانم به چکیده اضافه کنم.این مطالب اضافی در ادامه چکیده برای ازبین بردن اعلام خطلا و رفتن به مرحله بعد است.
Graffiti can be considered as a means of communication and a purposeful medium which informs people of what is going on in the lower layers of urban life, despite the restrictions having been imposed upon public places. Writings and pictures of the events and movements of the second half of the 14th century in Iran still remain on the city walls, through which one can get acquainted not only with the ideas and beliefs of people but also the activities of political and social groups. These murals are now a subset of the graffiti style of art. The present study examines those graffiti in Kashan which have survived from 1977 up to the late 1390s. The purpose of this developmental research is to introduce and document the graffiti of Kashan and to answer these questions: Have graffiti had an impact on Kashan’s society? How much it has been able to influence the development around Kashan. Therefore, deploying a descriptive-analytical approach and data collected through library studies and field forms. The research has founded out that the graffiti studied include a variety of contents including ideological, cultural, political, and religious ones that can be divided into the Islamic Revolution era, the imposed-war era, and the contemporary era.
خلاصه ماشینی:
دو فصلنامه علمی کاشان شناسی ، پاییز و زمستان ١٤٠٠ دوره ١٤، شماره ٢ (پیاپی ٢٧)، صفحات : ٧١ـ١٠٠ مقاله علمیپژوهشی گرافیتیهای شهر کاشان ، رسانه ای هدفمند * سعیده رسولی ** امیرحسین چیت سازیان چکیده هنر گرافیتی را میتوان وســیله ای ارتباطی و یک رســانۀ هدفمند قلمداد کرد که به رغم وجود محدودیت ها در مکان های عمومی اجرا شـده و ما را از آنچه در لایه های زیرین زندگی شهری جریان دارد آگاه میکند.
یافته های تحقیق بیانگر این اسـت که گرافیتیهای مورد بررسی، محتواهای گوناگونی را از باورها، رویکردهای فرهنگی، سـیاسـی و مذهبی شامل میشوند که متأثر از جریانات معاصرشان بوده و تأثیراتی متقابل در جامعه داشته اند که به دوره های مبارزات انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و معاصر قابل تقسیم است .
از این تعداد ٢٥ درصد مربوط به تصاویر فعالان کاشان شناسی شمارة ٢ (پیاپی ٢٧) انقلابی، ٥١ درصـد تبلیغات ریاست جمهوری و ٢٤ درصد دیوارنوشته هایی همسو با آرمان های پاییز و زمستان ١٤٠٠ انقلاب است .