چکیده:
فلسفه مانند سایر علوم از راه تکامل منابع علم یعنی عقل، خیال، وهم و حس تکامل مییابد، هرچقدر انسانها بتوانند از دادههای عقلی و حسی و سایر ادراکات، فهم دقیقتر و عمیقتری داشته باشند و دستاوردهای جدید را به معلومات پیشین خود و صورتهای علمی پیوند بزنند به فهمی عمیقتر و دقیقتر نایل میشوند فلسفه نیز از این قانون استثناء نیست. از این رو سیر فلسفه خواه در شرق و یا در غرب سیر تکاملی است. این سیر در فلسفۀ اسلامی با نهضت ترجمه آغاز و با اضافه شدن موضوعات و مسایل زیادی در عالم اسلام به آن توسط فیلسوفان مسلمان و تحلیلهای متفاوت از گذشتگان به سیر تکاملی خود ادامه داد. اما در یک مقطع این تحول، بالنده شد بگونه-ای که جهت گیری در فلسفه اسلامی از ذهن به عین و عالم خارج تغییر کرد و بر اساس اصالت وجود مسایلی حل و فصل شد که قبل ازآن فیلسوفان قادر به حل و تفسیر آن نبودند
Philosophy, like other sciences, evolves through the evolution of the sources of science, namely intellect, imagination, illusion, and sense. Philosophy achieves a deeper and more accurate understanding. Philosophy is no exception to this rule. Hence, the course of philosophy, whether in the East or in the West, is an evolutionary course. This course in Islamic philosophy began with the translation movement and continued its evolution with the addition of many topics and issues in the Islamic world by Muslim philosophers and different analyzes of the past. But at one point in this development, it grew in such a way that the orientation in Islamic philosophy changed from mind to object and the outside world, and based on the originality of existence, problems were resolved that philosophers were not able to solve and interpret before.