چکیده:
هدف پژوهش، ارائه مدل رهبری اصیل بین المللیسازی دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری آن در بخش کیفی، اساتید دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک به تعداد 14 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمّی، مدیران و معاونین واحدها، دانشکدهها، مدیران گروهها و اساتید هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک به تعداد 1851 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران تعداد 320 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته جهت شناسایی ابعاد رهبری اصیل استفاده شد. نتیجه بخش کیفی، تولید پرسشنامه خبرگان رهبری اصیل میباشد. برای گردآوری دادهها در بخش کمّی برای متغیر رهبری اصیل از پرسشنامه محقق ساخته رهبری اصیل و برای سنجش متغیر بینالمللیسازی از پرسشنامه بینالمللیسازی گلافشانی (1398) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تأیید صاحب نظران رسید. پایایی پرسشامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالای 7/0 محاسبه شد که مورد تأیید بود. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج مرحله کیفی پژوهش نشان داد که رهبری اصیل دارای دو بعد (فردی و سازمانی) است. بعد فردی دارای و بعد سازمانی هر دو دارای سه مؤلفه میباشند. همچنین در مرحله کمّی نتایج آزمون مدل معادلات ساختاری مدل تأثیرگذاری رهبری اصیل بر بینالمللیسازی دانشگاههای علوم پزشکی را مورد تأیید قرارداد.
The overall goal of the present study was to present a genuine leadership model for the internationalization of macro-medical universities in region I. The purpose of this study was to apply an exploratory design with a qualitative and quantitative approach. The statistical population was selected through qualitative sampling method by the faculty members of the macro-medical universities of the region (n = 14). The faculty of macro-medical universities in the region consisted of 1851 people. 320 students were selected based on Cochran formula. Sampling was done by stratified random sampling based on university unit. Semi-structured interviews were used to gather data on qualitative part to identify the dimensions of genuine leadership. The result of the qualitative part is the production of a genuine leadership expert questionnaire. For data gathering in quantitative section for authentic leadership variable, a researcher-made original leadership questionnaire with 91 questions and 2 "individual and organizational" questionnaires was used and for measuring internationalization variable, Floralization Internationalization Questionnaire (1398) was used with 50 questions and 8 dimensions. "Educational, research, cultural, political, communication, knowledge production, higher education macro policies and financial resources" were used. The face and content validity of the instruments was confirmed by the supervisor and consultant. The reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha coefficient above 0.7 which was confirmed. Exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and structural equations were used to analyze the data. The results of the qualitative phase of the research showed that genuine leadership has two dimensions (individual and organizational).
خلاصه ماشینی:
ارائه مدل رهبری اصیل بین المللیسازی دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک فاطمه باغ خواستی: دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه ازاد اسلامی ،گرگان، ایران.
بنابر توضیحات ارائه شده در پژوهش حاضر تأثیر رهبری اصیل بر بین المللی سازی دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک به منظور ارائه مدل مورد مطالعه قرار گرفت.
میزان اثرگذاری رهبری اصیل بر بین المللی سازی دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک به همراه ارائه الگوی یکپارچه و متعادل براساس روابط بین متغیرها با استفاده از نرم افزار pls محاسبه شد که در شکل 1 ارائه شده است.
Structural model of the relationship between original leadership and internationalization in standard path estimation mode با توجه به شکل 1 و نتایج تحلیل مسیر بین متغیر مکنون برونزا (رهبری اصیل) با متغیر مکنون درونزا (بین المللی سازی)، براساس ضرایب مسیر، بار عاملی 850/0 برقرار است، همچنین به دلیل اینکه مقدار t-value (074/54) در خارج بازه (58/2 و 58/2-) قرار داردتأثیر رهبری اصیل بر بین المللیسازی معنیدار شده است.
براساس نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی در مرحله کیفی پژوهش ، متغیر رهبری اصیل دارای دو بعد (فردی و سازمانی) است.
نتایج آزمون معادلات ساختاری در مرحله کمی پژوهش نشان داد که؛ تأثیر رهبری اصیل بر بین المللی سازی معنیدار شده است.
لذا میتوان نتیجه گرفت که: تأثیر رهبری اصیل بر بین المللی سازی دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک مثبت و معنادار میباشد.
لذا میتوان نتیجه گرفت توجه به متغیر رهبری اصیل موجبات بین المللی سازی را در دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه فراهم میکند.