چکیده:
استفاده از اساتیدی که دانش کافی و نگرش مثبت نسبت به مراقبت مبتنی بر شواهد دارند در محیط بالین ضروری به نظر میرسد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان دانش، نگرش و پذیرش اعضای هیئتعلمی دانشکدههای پرستاری شمال غرب ایران در زمینه عملکرد مبتنی بر شواهد صورت گرفت. در مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر که به روش سرشماری انجام شد، پرسشنامه به 120 نفر از اعضای هیئتعلمی از طریق ایمیل ارسال شد که پاسخنامه 84 نفر پس از تکمیل دریافت گردید . ابزار جمعآوری دادهها شامل چهار بخش بود. بخش اول شامل اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم، سوم و چهارم پرسشنامه بررسی دانش، نگرش و پذیرش روبین و پریش بود. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS ورژن 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل دادهها نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمرات دانش 31/6 ± 87/65 (از 75 نمره)، نگرش 12/7 ± 77/76 (از 95 نمره) و پذیرش 10/5 ± 13/46 (از 55 نمره) بود. بین هر سه بُعد دانش، نگرش و پذیرش رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. در رابطه با متغیرهای دموگرافیک، بین میزان دانش با جنسیت و تسلط بر زبان انگلیسی رابطه معنیداری وجود داشت. نتایج مطالعه نشان داد که میزان دانش، نگرش و پذیرش اعضای هیئتعلمی دانشکدههای پرستاری در سطح خوبی قرار دارد که نشان دهنده حرکت مؤثر به سمت ادغام Evidence Based Practice (EBP) در سطح آموزشی و دانشگاهی است. بنابراین لازم است در تدوین برنامههای آموزشی به نقش اساتید و عوامل مؤثر در فرایند EBP توجه ویژهای شود.
The employment of faculty members who have sufficient knowledge and positive attitude toward evidence-based care in clinical setting is necessary. The aim of this study was to determine the level of knowledge, attitude and adoption of faculty members of nursing schools of north west Iran in field of evidence-based practice. Hence,in the present descriptive-analytical study conducted by census method, a questionnaire was sent to 120 faculty members via email, which received 84 questionnaires upon completion (response rate 70%). Then, the data collection tool consisted of four sections. The first section included demographic information and the second, third, and fourth sections included a questionnaire on knowledge, attitudes, and acceptance of Rubin and Parrish. Data were analyzed using SPSS software version 22. Accordingly, data analysis showed that mean and standard deviation of knowledge scores werecounted in 65.87±6.31 (out of 75), attitude 76.77±7.12 (out of 95) and acceptance 46.13±5.10 (out of 55). There was a positive significant relationship between all three dimensions of knowledge, attitude and adoption (P Keywords:
خلاصه ماشینی:
بررسی دانش، نگرش و پذیرش اعضای هیات علمی دانشکدههای پرستاری شمال غرب ایران در زمینه عملکرد مبتنی بر شواهد در سال 1398 ابراهیم اظهری: دانشجوی کارشناسی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، موسسه آموزش سلامت مشگین شهر، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.
مطالعه مهرداد و همکاران (2012) نیز نشان داد که اعضای هیئتعلمی به طور کلی نگرش مثبتی نسبت به عملکرد مبتنی بر شواهد دارند اما سطح دانش آنها در این زمینه در سطح متوسط (1/49%) قرار دارد (مهرداد و همکاران 2012).
Mean and standard deviation of knowledge score, attitude and admission of faculty members of nursing schools in northwestern Iran in 1398 (sample t-test) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس دادههای جدول 2، میانگین و انحراف معیار نمره دانش، نگرش و پذیرش اعضای هیئتعلمی دانشکدههای پرستاری شمال غرب ایران در سطحی بالاتر از متوسط قرار دارد.
Average knowledge, attitude and acceptance in terms of demographic variables {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} *واریانس یکطرفه **تی با دو گروه مستقل بحث مطالعه حاضر به منظور بررسی میزان دانش، نگرش و پذیرش اعضای هیئتعلمی دانشکدههای پرستاری شمال غرب کشور در زمینه عملکرد مبتنی بر شواهد انجام گرفت.
اولین یافته نشان داد که وضعیت میانگین هر یک از متغیرهای دانش، نگرش و پذیرش در بین اعضای هیئتعلمی دانشکدههای پرستاری اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در زمینه عملکرد مبتنی بر شواهد بالاتر از حد متوسط قرار داشت که نشان دهنده حرکت مؤثر به سمت ادغام EBP در سطح آموزشی و دانشگاهی است.