چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل شادکامی بر اساس هوش معنوی و کیفیت روابط بین فردی با میانجیگری تاب آوری و شفقت به خود در دانشجویان انجام گرفت. روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر و پسر مجرد در مقطع کارشناسی (18-25 سال) دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 1397 بود. حجم نمونه 458 نفر (231 دختر، 227 پسر) بود که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: شادکامی آکسفورد ، هوش معنوی، کیفیت روابط بین فردی، تاب آوری و شفقت خود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-V21 و AMOS استفاده شد. همچنین دادهها با استفاده از مدل تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادکه هوش معنوی بر شادکامی دانشجویان اثر مستقیم دارد. هوش معنوی با میانجی گری تابآوری بر شادکامی اثر غیرمستقیم دارد. نتایج پژوهش نشان داد که مقدار اثر غیرمستقیم هوش معنوی از طریق متغیر واسطهای شفقت به خود بر روی شادکامی معنیدار نیست. کیفیت رابطه بر شادکامی دانشجویان اثر مستقیم و معنیداری دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که مقدار اثر غیرمستقیم کیفیت رابطه از طریق متغیر واسطهای تاب آوری بر روی شادکامی معنیدار است. مقدار اثر غیرمستقیم کیفیت رابطه از طریق متغیر واسطهای شفقت به خود بر روی شادکامی معنیدار نیست. بنابراین توجه به متغیرهای مذکور در طراحی درمانهای مناسبتر به پژوهشگران و درمانگران یاری میرساند.
The aim of this study was to develop a happiness model based on spiritual intelligence and the quality of interpersonal relationships with a mediating role of resilience and self-compassion in students. The research method was a cross-sectional correlational study. The statistical population included undergraduate male and female students (18-25 years old) of Islamic Azad Universities of Tehran in the first semester in 2018 academic year. By multi-stage random sampling, the sample size was 458 people included 231 girls and 227 boys. Moreover, the research tools were: Oxford Happiness, Spiritual Intelligence, Quality of Interpersonal Relationships, Resilience and Self-Compassion. In order to analyze the data, SPSS-V.21 and AMOS software were used through using path analysis method. Next, the results showed that spiritual intelligence has a direct effect on students' happiness, in addition, spiritual intelligence had an indirect effect on happiness through mediation. The results showed that the amount of indirect effect of spiritual intelligence through the mediating variable of self-compassion on happiness was not significant. The quality of the relationship had a direct and significant effect on students' happiness. The results also revealed that the value of the indirect effect of relationship quality through intermediate resilience variable on happiness was meaningful. The value of the indirect effect of relationship quality through intermediate variables on self-compassion on happiness was not significant. Therefore, attention to these variables in the design of appropriate therapies helps researchers and therapists.
خلاصه ماشینی:
مجلهی توسعهي آموزش جندیشاپور فصلنامهی مرکز مطالعات و توسعهی آموزش علوم پزشکی سال یلزدهم، شماره 4، زمستان 99 تدوین مدل شادکامی بر اساس هوش معنوی و کیفیت روابط بین فردی با میانجی گری تاب آوری و شفقت به خود در دانشجویان نرگس سلیمی نیا: دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
با توجه به پیامدهای برخوداری از شادکامی، سلامت روان و بهزیستی روانشناختی، و از آنجاکه در پژوهشهای صورت گرفته کمتر به پیامدهای شادکامی توجه شده است، پژوهش حاضر در پی بررسی این پرسش است که آیا مدل شادکامی بر اساس هوش معنوی و کیفیت روابط بین فردی با میانجیگری تاب آوری و شفقت به خود از برازش مطلوبی برخوردار است؟ روش کار نوع اجراي پژوهش حاضر، توصيفي و طرح پژوهش، همبستگي از نوع مدلیابی است.
Direct and indirect effects between research variables {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج جدول 3 نشان می دهد که مقدار اثر مستقیم هوش معنوی بر شادکامی دانشجویان برابر 14/0 هست که این مقدار در سطح 01/0>P معنادار است.
مقدار اثر غیر مستقیم هوش معنوی از طریق متغیر واسطهای شفقت به خود بر شادکامی برابر 09/0 است که این مقدار در سطح 01/0>P معنادار نیست.
مقدار اثر غیر مستقیم کیفیت رابطه از طریق متغیر واسطه ای شفقت به خود بر شادکامی برابر 078/0 است که این مقدار در سطح 01/0>P معنادار نیست.
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر تدوین مدل شادکامی بر اساس هوش معنوی و کیفیت روابط بین فردی با میانجیگری تاب آوری و شفقت به خود در میان دانشجویان بود.