چکیده:
هدف پژوهش حاضر تحلیل سوالهای مطالعه بینالمللی پیشرفت سواد خواندن (PIRLS 2016) دانشآموزان پایه چهارم با استفاده از مدل اندازهگیری راش بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان پایه چهارم شرکت کننده در آزمون پرلز 2016 و نمونه آماری دانش آموزان قرار گرفته در بلوک شماره یک بودند که تعداد آنها 274 نفر دانشآموز بوده که هر دو جنسیت دختر و پسر را پوشش دادند. نرمافزار مورد استفاده جهت اجرای مدل راش، نرمافزار winsteps بوده است. یافتهها نشان داد سوالهای سواد خواندن پایه چهارم پرلز 2016 به خوبی از مدل تک بعدی بودن پیروی نموده، قابلیت سنجش تواناییهای 5/1 تا 5/2 را داشته و همگی با مدل راش دارای برازش مطلوب هستند. به نظر میرسد انجام پژوهشهایی در ارتباط با جنسیت در آزمونهای سواد خواندن به منظور بررسی مشکلات احتمالی ناشی از جنسیت و نیز استفاده از سایر روشهای برازش موجود در نظریه سوال - پاسخ جهت مقایسه یافتهها در آینده، ضروری است.
خلاصه ماشینی:
com چکيده هدف پژوهش حاضر تحليل سوال هاي مطالعه بين المللي پيشرفت سواد خواندن (PIRLS ٢٠١٦) دانش آموزان پايه چهارم با استفاده از مدل اندازه گيري راش بوده است .
واژه هاي کليدي: راش ، پرلز ٢٠١٦، دانش آموزان ، پايه چهارم ، تک بعدي بودن ١- مقدمه يکي از کاربردهاي جانبي يافته هاي ارزيابيهاي آموزشي که در سطح بين المللي انجام ميشود؛ همانند آزمون تيمز و پرلز، رتبه بندي کشورها براساس عملکرد آنها و شناسايي و تعيين عوامل موثر بر پيشرفت تحصيلي و يادگيري در اين کشورها است (مارتين و کلي١، ١٩٩٨؛ به نقل از مينايي، ١٣٩١).
با توجه به تلاشهاي به عمل آمده و اطلاعات غني و قابل اتکاء، در چندين دوره اجراي مطالعات پرلز، مسألۀ اصلي در اين پژوهش ، کاربرد مدل راش در تحليل سوال هاي مطالعه بين المللي پيشرفت سواد خواندن دانش آموزان ايراني (PIRLS ٢٠١٦) ميباشد.
Thissen& Orlando مدل اندازه گيري راش در مطالعه و بهبود کيفيت ويژگيهاي روانسنجي و تحليل سوال هاي آزمون سواد خواندن پايه چهارم پرلز ٢٠١٦ در بين دانش آموزان ايراني و تبديل آن به ابزاري با مقياس اندازه گيري فاصله اي به اجرا در خواهد آمد.
در واقع ، در اين پژوهش تلاش خواهد شد تا به اين سوال پاسخ داده شود که آيا سوال هاي آزمون سواد خواندن پايه چهارم پرلز ٢٠١٦ با مدل راش برازش دارند؟ الزبي١ و همکاران (٢٠١٩) پژوهشي با هدف کاليبراسيون داده هاي عمان از آزمون PIRLS با استفاده از مدل پاسخ درجه بندي شده و بررسي خصوصيات روانسنجي آن و همچنين شناسايي مناسب و نامناسب بودن موارد آن انجام داده است .