چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه مدیران در سازمان صنایع دفاع انجام گرفته است. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر زمینهیابی متغیرها، پیمایشی- اکتشافی و از نوع پژوهش آمیخته است. در بخش کیفی، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با ۱۵ نفر از خبرگان دادهها گردآوری و تجزیهوتحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام پذیرفت که در آن، 679 کد مفهوم اولیه، 216 مفهوم و 23 مقوله الگو استخراج شد و بهمنظور سنجش روایی و پایایی کدگذاریها از روش اعتباریابی مشارکتکنندگان استفاده شد. در بخش کمی، با جامعه آماری 750 نفر و نمونه آماری (با استفاده از فرمول کوکران) 275 نفر مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها در مرحله کمّی، پرسشنامهای پژوهشگر ساخته با 93 گویه طراحی شد؛ روایی پرسشنامه با استفاده ازنظر خبرگان تأیید و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ 7۸/0 محاسبه شد. درنهایت بر اساس ابعاد احصاء شده، الگوی موردنظر با نگاه بر الگوی پارادایمیک اشتراوس و کوربین ارائه شد و مهمترین عوامل مؤثر بر توسعه مدیران شامل: مشارکت و تعهد مدیران، قوانین و اسناد بالادستی، رهبری، منابع و امکانات، فرهنگسازمانی، عوامل انگیزشی، راهبردهای کسبوکار، محیط یادگیری و توسعه، انتخاب مدیران، نظامهای سازمانی پشتیبان شناسایی شدند که مشارکت و تعهد مدیران بالاترین رتبه و نظامهای پشتیبان کمترین رتبه را کسب کردهاند.
The aim of this study was to identify the factors affecting the development of managers in the Defense Industries Organization. The research method is applied from the point of view of purpose and is exploratory in terms of type. This research was in the framework of a qualitative approach that was conducted using the data theory approach. Data collection tool was a semi-structured interview and in order to collect data using purposive sampling method, 15 organizational experts and experts in the field of management training and development were interviewed using theoretical saturation method. Using MAXQDA software, data analysis was performed in three stages of open coding, axial coding and selective coding. Based on this, 679 primary concept codes, 216 concepts and about 23 model categories were extracted. In order to assess the validity and reliability of the coding, the participants' validation method was used. Finally, based on the calculated dimensions of the model by looking at the paradigmatic model of Strauss and Corbin, including causal factors (business strategies-leadership-stakeholders), intervention factors (management of organizational performance-participation and commitment of managers-resources resources), the central phenomenon (Needs Assessment Resources - Needs Assessment Tools - Education and Development Profile) Underlying Factors (Upstream Laws and Documents - Organizational Culture - Learning Environment) Strategies (Qualification - Competence - Succession - Learning Development) Consequences (Organization Development - Developed Managers) Compiled
خلاصه ماشینی:
بـر همين مبنا، در اين پژوهش ، شناسايي عوامل مؤثر بر توسعه مديران بـه صـورت نظـام منـد و فرايندي موردتوجه قرار گرفته تا ضمن بررسي راهبردها، ساختار سازماني، شايسـتگيهـاي مديريتي، نيازهاي آموزشي و توسـعه اي، بـا بهـره گيـري از رويکردهـاي نـوين يـادگيري و توسعه اي نسبت توسعه شايستگيهاي مورد انتظـار اقـدام تـا زمينـه هـاي لازم را در تحقـق اهداف سازماني سازمان صنايع دفاع در عرصه هاي مختلف کسب وکار مهيا کرد.
به طور خلاصه ، مهم ترين ضرورت هاي انجام اين پژوهش عبارتند از: لزوم طراحي و اجراي برنامه هاي آموزشي-توسعه اي مديران سازمان صـنايع دفـاع بـر اساس شايستگيهاي محوري و با بهره گيري از روش ها و رويکردهاي نوين علمـي و نظام مند (آمـوزش هـاي حضـوري و غيرحضـوري، قراردادهـاي پژوهشـي (گرنـت )، قراردادهاي يادگيري، مربيگري، منتورينگ ، توسعه فردي، انتقال تجربه ، ارائه بازخورد سازنده )؛ لزوم شناسايي عواملي که بـر طراحـي و اجـراي توسـعه شايسـتگيهـاي مـديريتي و رهبري مديران سازمان (مهارت هاي رهبري، تصميم گيري، ارتبـاط مـؤثر، کـار تيمـي، برنامه ريزي، نظارت و کنترل ، مديريت زمان ، ويژگـيهـاي شخصـيتي و...
Academic Leaders’ Perspectives on the Impact of Change in Higher Education on Leadership Development and the Faculty Govermence Model.
(2019) Higher education leadership development: an international comparative approach, International Journal of Leadership in Education, Volume 24, 2021 - Issue 5, Pages 613-631 McGurk,P.
Leadership Development for Academic Chairs: Programs for promoting Competence in Higher Education.