چکیده:
علیرغم تحقیقات متنوع در حوزه کیفیت تدریس و بررسی عوامل مرتبط با آن، هنوز شاهد نارساییهای آموزشی از سوی منابع انسانی مرتبط با آن هستیم. به منظور مدیریت عملکرد و افزایش کارآیی اساتید در کیفیت تدریس با طراحی تحقیق پیشرو در جهت بررسی ویژگیها و مهارتهای کارآمد در تدریس از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه تلاش شده است. با نظرسنجی تصادفی از ۲۴۲ نفر از اعضای هیات علمی در دو دانشگاه تبریز و شهید مدنی آذربایجان با استفاده از پرسشنامه، عوامل مرتبط با کیفیت تدریس مورد مطالعه قرار داده شد. نتایج تحلیل مسیر با کمک مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که اعضای هیات علمی دانشگاه ویژگیها و مهارتهای خود را مورد ارزیابی قرار دادند. براساس ارزیابی آنان دریافتیم که ویژگیهای جمعیت شناختی (۰. ۱۴)، شخصیتی- اخلاقی (۰. ۱۸)، شغلی (۰. ۱۷)، مهارتهای حرفهای (۰. ۱۳)، تدریس (۰. ۲۲) و ارتباطی (۰. ۱۶) و در مجموع این ویژگیها و مهارتها به میزان ۵۰ درصد از واریانس کیفیت تدریس را تبیین کردند که مهارتهای تدریس با ضریب مسیر (۰. ۲۲) به عنوان پر اهمیتترین عامل پیشبینی کننده کیفیت تدریس اساتید دانشگاه شناسایی شد. نقش ویژگیها و مهارتهای اساتید در فرآیند آموزش با توجه به نتایج حاصله، حیاتی نتیجهگیری شده، میزان و اهمیت آنها در فراهمسازی کیفیت تدریس مورد بحث قرار گرفت.
Despite the diverse research in the field of teaching quality and the
study of factors associated with it, there is still evidence of
educational inadequacies caused by Human resources associated
with it. In order to manage the performance and increase the
efficiency of teachers in teaching quality, the design of a
progressive research has been tried to examine the Features and
effective skills in teaching from the prespective of the the faculty
members. With a randomized survey, 242 Faculty members in two
universities using questionnaires, factors related to the quality of
teaching were studied, the results of path analysis with the help of
structural equation modeling showed that faculty members
evaluated their own Features and skills. On the basis of their
assessment, we found that the demographi Features (0,14),
personality traits (0,18), occupational (0,17) professional skills
(0,13), teaching (0,22), and communication (0,16), and in total,
these attributes and skills explained 50% of the variance in teaching
quality, which the Teaching skills with path coefficient (0,22) as the
most important factor predicting the university professors’ quality
of teaching was identified. The Features of the faculty members in
the educational process based on the results the critical conclusion,
their level and importance in providing quality Teaching was
discussed.
خلاصه ماشینی:
به منظور مدیریت عملکرد و افزایش کارآیی اساتید در کیفیت تدریس با طراحی تحقیق پیشرو در جهت بررسی ویژگیها و مهارتهای کارآمد در تدریس از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه تلاش شده است.
پژوهش درباره کیفیت تدریس در دانشگاه از جمله مهمترین مسائلی است که از یک سو بازخورد مناسب برای تجزیه و تحلیل مسائل آموزشی، تصمیمگیریهای اساسی و برنامهریزیهای راهبردی در اختیار مسئولان و دست اندرکاران آموزش عالی قرار میدهد(Scott et al, 2016) و از سوی دیگر، مدرسان با آگاهی از کیفیت عملکرد خود در جریان تدریس قادر به اصلاح شیوهها و روشهای آموزشی خواهند شد(Gabriel, 2016) و در نتیجه، با افزایش کیفیت تدریس رو به رو خواهیم گشت.
برای بهبود بخشیدن به راندمان کیفیت آموزش و تدریس برای دانشگاهها و مؤسسات آموزشی بر اساس یافتههای تحقیق، تمرکز به ویژگیهای دموگرافیک، شخصیتی – اخلاقی و حرفهای مدرسان در فرآیند جذب اساتید میباشد.
Factors affecting the teaching quality of faculty members of Sari University of Agricultural Sciences and Natural Resources from the perspective of students.
Theory and Practice of Teaching in a University Mathematics Learning Centre; International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 32(5): 692-708.
Investigating the Relationship between Teacher Teaching Quality and Academic Performance of Sixth Grade Elementary School Students in Shahab Ward, Qeshm County, 3rd National Conference on Sustainable Development in Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Studies, Tehran, Soroush Mortazavi Islamic Research, Center for Sustainable Development Strategies .
Investigating the effective factors on educational quality and teaching of professors of Ardabil Farhangian University.
Exploring benchmarks and standards for assuring quality online teaching & learning in higher education.