چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر وارسی روایی و پایایی فرم کوتاه رهبری خدمتگزار هفت مادهای(SL-7) در مدیران مدارس بود. با عنایت به ساختار فرم کوتاه مبنی بر نظرخواهی از زیردستان، جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره متوسطه دوم استان کردستان بودند، که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نمونهای به حجم 400 معلم جهت انجام دو مرحله اکتشافی و تأییدی انتخاب شد.
روش پژوهش: روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی دومرحلهای(اکتشاف- تائید) بود. جهت گردآوری دادهها از فرم کوتاه رهبری خدمتگزار هفت مادهای(SL-7) لیدن و همکاران (2015)؛ از فرم بلند رهبری خدمتگزار بیستوهشت مادهای(SL-28) لیدن و همکاران(2008) و پرسشنامه مدیریت دانش نوناکا و تاکاچی (1995) استفاده شد. جهت تعیین روایی ابزار از تکنیکهای 1)روایی سازه با دو روش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تائیدی 2) روایی همگرا و واگرا و جهت تعیین پایایی ابزار از روشهای آلفای کرانباخ و پایایی ترکیبی بهوسیله نرمافزارهای Spss v.25 و Lisrel v.10.30 اقدام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که: فرم کوتاه رهبری خدمتگزار 1) دارای روایی سازه(تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) مناسب است. 2) دارای روایی همگرا و واگرای مناسب است. 3) دارای پایایی(کرانباخ و ترکیبی) مناسب است.
نتیجهگیری: در نهایت اینکه فرم کوتاه رهبری خدمتگزار هفت ماده ای قابلیت استفاده و کاربرد در مطالعات پژوهشی جهت سنجش رهبری خدمتگزار را دارد.
Objective: The aim of this study was to check the validity and reliability of the short seven-item servant leadership form (SL-7) in school principals. Considering the structure of the short form based on the survey of subordinates, the research population was all secondary school teachers in Kurdistan province, from which a sample of 400 teachers was selected by stratified random sampling to perform two stages of exploratory and confirmation. Methods: The research method was quantitative two-stage correlation studies (exploration-confirmation). To collect data from the short seven-item servant leadership form (SL-7) Liden et al. (2015); the 28-item Servant Leadership Form (SL-28) by Liden et al. (2008) and the Nonaka & Takachi (1995) Knowledge Management Questionnaire were used. To determine the validity of the instrument from techniques 1) Structural validity with two methods of exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis 2) Convergent and divergent validity and to determine the reliability of the instrument from Cronbach's alpha methods and composite reliability by Spssv.25 and Lisrel software. 10.30 action was taken. Results: The results showed that: The short form of servant leadership 1) has appropriate structural validity (exploratory and confirmatory factor analysis). 2) It has suitable convergent and divergent validity. 3) It has suitable reliability (Cronbach and composite). Conclusion: Finally, the short seven-item form of servant leadership can be used in research studies to assess servant leadership.