چکیده:
این پژوهشِ پیمایشی با هدفِ بررسی رابطه بین میزان بهرهگیری از رسانههای خارجی و فرهنگ سیاسی انجام شد. بدین منظور، با مرور پژوهشها و نظریههای مرتبط با موضوع، فرضیههای پژوهش از چارچوب نظری استخراج، و شاخصهای سنجش فرهنگ سیاسی ساخته شد. به منظور گردآوری دادهها، و آزمون تجربی فرضیهها، پس از طراحی پرسشنامه توسط پژوهشگر، 410 نفر از شهروندان ۱۸ ساله و بالاترِ ساکن مناطق ۲۲ گانه شهر تهران با روش نمونهگیری طبقهای برگزیده شدند. مطابق با یافتههای توصیفی پژوهش، شهروندان تهرانی مورد بررسی در نمونه آماری به ترتیب به فرهنگهای سیاسی لیبرالی، سوسیالیستی، و اسلامی گرایش داشتند. بر اساس یافتههای تبیینی پژوهش، با افزایش میزان بهرهگیری افراد از رسانههای خارجی، گرایش به فرهنگ سیاسی لیبرالی افزایش یافت اما گرایش به فرهنگهای سیاسی سوسیالیستی و اسلامی کاهش یافت. همچنین مطابق با نتایج پژوهش، با افزایش استقلال اطلاعاتی و ارتباطی پاسخگویان، و با کنترل سایر متغیرها، گرایش به فرهنگ سیاسی لیبرالی افزایش یافت، اما گرایش به فرهنگهای سیاسی سوسیالیستی و اسلامی کاهش یافت. کلیدواژهها: رسانههای خارجی، جهانیشدن، استقلال اطلاعاتی و ارتباطاتی، فرهنگ سیاسی
Abstract:This survey research aimed to investigate the relationship between the use of foreign media and political cultures. For this purpose, 410 citizens aged 18 years and older living in 22 districts of Tehran were included in the sample by stratified sampling method, and using research data collected with a questionnaire, research hypotheses were tested. According to the descriptive findings of the study, the citizens of the statistical sample tended to liberal political values, socialist political values, and Islamic political values, respectively. According to the research results, with the increase in the use of foreign media, the tendency to liberal political culture increased, but the tendency to socialist and Islamic political cultures decreased. Another result of the research was that with increase of information and communication independence of individuals, the tendency towards liberal political culture increased but the tendency towards Islamic and socialist political cultures decreased.Keywords: Foreign media, globalization, information and communication independence, political culture
خلاصه ماشینی:
شماري از اين پيامدها عبارت اند از: ناتواني دولت -مّلت ها در کنترل انحصاري رسانه هاي جمعي؛ گسترش ارزش هاي فرهنگي نوين (مانند آزاديخواهي، فردگرايي، برابريخواهي، و غيره ) در جامعه ؛ افزايش استقلال اطلاعاتي و ارتباطاتي شهروندان ؛ انتشار ارزيابيهاي سياسي مخالف فرهنگ سياسي حاکم ؛ و دگرگوني احساسات سياسي شهروندان در اثر مواجهه انتخابي با رسانه هاي خارجي؛ بنابراين ، هم به لحاظ نظري و هم با عنايت به دغدغه هاي نخبگان سياسي حاکم ، ميتوان چنين استنباط کرد که در پرتو زيستن مردم ايران در محيط رسانه اي جهاني، گرايش آن ها به فرهنگ هاي سياسيِ ليبرالي، سوسياليستي و اسلامي دستخوش دگرگونيهاي جدي شده باشد.
بدين ترتيب ، هدف اصلي پژوهش پيشِ رو، پاسخ به اين پرسش اصلي است که چه رابطه اي بين ميزان بهره گيري از رسانه هاي خارجي و گرايش به فرهنگ هاي سياسي ليبرالي، سوسياليستي و اسلامي وجود دارد؟ پيشينه تحقيق هومرو زونيگا١ و همکاران (٢٠٢١) رابطه بين بهره گيري از رسانه هاي اجتماعي (با تأکيد بر واتساپ ) و مشارکت سياسي متعارف و کنشگرايي را بررسي کرده اند.
فرضيه سوّم پژوهش اين بود که با افزايش ميزان بهره گيري از رسانه هاي خارجي ، گرايش به فرهنگ سياسي اسلامي کاهش مييابد.
اين بدين معني است که با افزايش ميزان بهره گيري افراد از رسانه هاي خارجي ، گرايش آن ها به فرهنگ سياسي اسلامي کاهش مي يابد.
بحث و نتيجه گيري هدف اصلي پژوهش ، پاسخ به اين پرسش است که چه رابطه اي بين ميزان بهره گيري از رسانه هاي خارجي و گرايش به فرهنگ هاي سياسي (ليبرالي، سوسياليستي و اسلامي) وجود دارد.