چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، دستیابی به کارکردهای گفتمانی زبان رسانه از منظر شناختی بر اساس انگارهی آمیختگی مفهومی مطرحشده از سوی فوکونیه و ترنر (2002,1998,1994) بوده است تا نشان دهیم که رسانهها چگونه در کلامشان از استعاره بهره میگیرند و از آن مسیر اهداف خود را دنبال میکنند. ماهیت روششناسی این پژوهشِ کیفی، توصیفی-تحلیلی بوده و دادهها از متون مطبوعاتی و روزنامههای کثیرالأنتشار در سالهای 95 تا 98 گزینش و گردآوری شدهاند و بدین منظور 18 نمونه (بهدلیلمحدودیت در حجم مقاله جهت ترسیم نمودارهای آمیختگی مفهومی) از استعارههای بهکاررفته در متون مذکور، تحلیل و مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. یافتهها نشان داد که گفتمانِ رسانهها با تلفیق حوزهی مبدأ و حوزهی مقصد و پدیدآمدن فضای آمیختهی چهارمِ نوپدید، زبان را طوری مفهومسازی میکند که امکان نگاشتِ مفاهیم انتزاعی؛ همچون «موج بیداری اسلامی»، «انداختن توپ به زمین حریف» و غیره را به مفاهیم ملموس و عینی فراهم ساخته که این امر سبب جذب مخاطب و تنویر افکار عمومی شده است؛ بهگونهای که ویژگیهای مشترک دو فضای ذهنی، یکبهیک با هم متناظر میشوند.
The purpose of the current study is to achieve discursive-metaphoric functions of the media language from cognitive perspective and based on Fauconnier and Turner's Conceptual Blending Theory (1994, 1998, 2002) to illustrate how the media uses metaphor in their speech and expresses what they want. The methodological nature of this qualitative research is descriptive-analytic and the data has been selected and collected from widely circulated newspaper in recent years, and for this purpose, 18 samples of metaphors used in these texts were analyzed and evaluated. The findings showed that media discourse conceptualizes language by blending two domains of source and target, and emerging the forth new emergent source to provide the possibility of the mapping of abstract concepts such as, the "wave of Islamic awakening", "throwing the ball to the opponent", etc. into tangible and concrete concepts, and attract audience, and lighten public opinion; in such a way that the common features of these two mental spaces correspond to each other one by one.
خلاصه ماشینی:
زبان شناخت ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوفصل نامۀ علمی (مقالۀ علمی ـ پژوهشی )، سال دوازدهم ، شمارة اول ، بهار و تابستان ١٤٠٠، ١٠٥ز١٤٦ کارکرد گفتمانی - استعاری زبان رسانه : رویکرد شناختی مسعود دهقان * ولی غلامی **، عطیه کرمی *** چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر، دستیابی به کارکردهای گفتمانی زبان رسـانه از منظـر شـناختی براساس انگاره ی آمیختگی مفهومی مطـرح شـده از سـوی فوکونیـه و ترنـر (٢٠٠٢,١٩٩٨,١٩٩٤) بوده است تا نشان دهیم که رسانه ها چگونه در کلام شان از استعاره بهره می گیرند و از آن مسیر اهداف خود را دنبال می کنند.
از این رو، انگاره استعاره مفهـومی (Cognitive metaphor) قادر به درک مفـاهیم اسـتعاری و تلفیـق فضـاهای درون داد ذهنـی (mental input space) و به عبـارتی ایـن رمزگشـایی نیسـت ، و تنهـا بـه نگاشـت نامتقـارن (assymetric mapping) و یک سویه ی این حوزه های ذهنی توجه خود را معطوف مـی کنـد، در حالی که انگاره ی آمیختگی مفهومی که این پژوهش بر اساس آن انجام گرفتـه اسـت ، بـا تلفیق آن فضاهای درون داد و فرافکنی عناصر انتزاعی در فضای عام به این حوزه های ذهنی ، فضای چهارم نوپدیدی (emergent space) را مفهوم سازی مـی کنـد کـه حاصـل تلفیـق آن دو فضا و فرافکنی آن ها به این فضای آمیخته ی پایینی است .