چکیده:
به نظر میرسد ورود به عرصه جدید مناسبات جهانی و برخورداری از تکنولوژیهای پیشرفته سبب کاهش کنترلهای اجتماعی دولتها شده و نوع، میزان و اثرگذاری آسیبها و ناامنیهای اجتماعی بیشتر از گذشته شده است. از این رو آموزش و تربیت نسل جوان در شکلگیری سرمایه فرهنگی، میتواند عاملی برای بروز امنیت اجتماعی و پیشگیری از گسستهای اجتماعی در کشورمان محسوب شود. از این رو این مقاله سعی دارد نقش و جایگاه سرمایه فرهنگی را در تبیین و تامین امنیت اجتماعی بررسی نماید. این مقاله از نظر هدف توصیفی، از نظر گردآوری دادهها پیمایشی و از حیث تحلیل از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شهروندان تهرانی به تعداد تقریبی 13 میلیون نفر بوده که از طریق فرمول کوکران 384 نفر از شهروندان از طریق نمونهگیری خوشهای و تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد سرمایه فرهنگی و امنیت اجتماعی، که پس از بررسی روایی صوری و محتوایی توسط صاحب نظران و بررسی پایایی از طریق آلفای کرونباخ (88/.) مورد تایید قرار گرفته شد. یافتههای تحقیق نشان داد که هر سه بعد سرمایه فرهنگی (تجسم یافته، عینیت یافته، نهادینه) در بروز امنیت اجتماعی موثر بوده و سهم تبیین کنندگی سرمایه فرهنگی تجسد یافته در این بین از موارد دیگر موثرترمی باشد. از این رو میتوان ارتقاء امنیت اجتماعی در جامعه را از طریق تولید سرمایههای فرهنگی در جامعه و بصورت آموزش هدفمند در نظام آموزشی بستر سازی و فراهم نمود.
It seems that entering a new field of global relations and having advanced technologies has reduced the social controls of governments and the type, extent and impact of social harms and insecurities have increased more than before. Therefore, educating the young generation in the formation of cultural capital can be a factor for social security and prevention of social disruptions in our country. Therefore, this article tries to examine the role and position of cultural capital in explaining and providing social security.This article is descriptive in terms of purpose, survey in terms of data collection and correlational in terms of analysis. The statistical population of this study was Tehran citizens with an approximate number of 13 million people who were selected through Cochran's formula 384 citizens through cluster and random sampling. The data collection tool was the standard questionnaire of cultural capital and social security, which was approved by experts after examining the face and content validity and reliability through Cronbach's alpha (0/88). Findings showed that all three dimensions of cultural capital (embodied, objectified, institutionalized) are effective in the emergence of social security and the explanatory share of embodied cultural capital is more effective than other cases. Therefore, the promotion of social security in society can be established through the production of cultural capital in society and in the form of purposeful education in the educational system.
خلاصه ماشینی:
با افزايش ميزان و شـدت اسـتفاده از فنـاوري هـاي نـوين از يـک سـو و تـاثير پذيرفتن مسائل اجتماعي از تغييرات مبتني بـرآن از سـوي ديگـر، جوامـع بسـيار آسـيب پـذيرتر از گذشته شده و به تبع آن ، ضرورت وجود امنيت نيز اهميـت بيشـتري يافتـه اسـت وجـوه متعـدد و متنوع زندگي در عصر جديد امنيت را به مفهومي چند بعدي و منشوري تبديل کرده اسـت بـر ايـن اساس صاحبنظران اين حوزه براي امنيت وجوه و ابعاد مختلفي را برشمرده اند؛ از نظر بـاري بـوزان امنيت داراي پنج بعد امنيت نظامي، سياسي، اقتصادي، زيست محيطي، اجتماعي (بـه توانـايي حفـظ الگوهاي سنتي زبان ، فرهنگ ، مذهب ، هويت و عرف ملي با شرايط پذيرفته شـده از تحـول مربـوط مي شود) مي باشد (طلايي و همکاران ، ١٣٩٢: ٥٩- ٦٢).
- به دست آمده که اين مقدار با توجه سطح آماري معنادار نيز ميباشـد (٠,٠٠٠ = p ) و بنابراين فرض با ٩٥ درصد اطمينان مورد تأييد قرار مي گيرد يعني بـا ٩٥ درصـد اطمينـان مـي توان گفت بعد عينيت يافته سرمايه فرهنگي در امنيت اجتماعي شهروندان موثر مي باشد.
بـا توجـه به شکل فوق ، ميزان r همبستگي بين دو متغير بعد نهادينه شده سرمايه فرهنگي و امنيـت اجتمـاعي برابر با ٠,١٢- به دست آمده که اين مقدار با توجه سطح آماري معنادار نيز ميباشـد (٠,٠١ = p ) و بنابراين فرض با ٩٥ درصد اطمينان مورد تأييد قرار مي گيرد يعني بـا ٩٥ درصـد اطمينـان مـي توان گفت بعد نهادينه شده سرمايه فرهنگي در امنيت اجتماعي شهروندان موثر مي باشد.