چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی شیوههای دفاع قانونی و مسئولیت دبیران تربیتبدنی در حوادث ورزشی مدارس بود که با روش تحقیق توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را کلیه معلمان تربیتبدنی مدارس ایران تشکیل دادند. با توجه به وسعت، تعداد و نیز، دشواری دسترسی به نمونهها؛ از روش نمونهگیری در دسترس برای جمعآوری نمونهها استفاده شد که در نهایت 225 نفر در پژوهش شرکت کردند.. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده گردید. جهت تعیین روایی محتوایی پرسشنامه، از چند تن از استادان صاحبنظر با گرایش ورزشی و حقوق نظرخواهی شد که پس از اعمال نظرات آنها، پرسشنامه تأیید گردید. بهمنظور ارزیابی روایی و پایایی گویههای پرسشنامه، در یک مطالعۀ آزمایشی تعداد 20 عدد پرسشنامه بین کارشناسان مربوطه توزیع شد که پایایی درونی گویههای پرسشنامهها به روش آلفایکرونباخ 87/0 بدست آمد. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL انجام گرفت. یافتهها نشانداد که عوامل فنی، عوامل مدیریتی، عوامل آموزشی و عوامل حقوقی بر رفع مسئولیت معلمان تربیتبدنی در هنگام بروز حوادث ورزشی تاثیرگذار هستند. بنابراین، پیشنهاد مـیشـود، ضـمن توجـه بـه ارتقـای مدرک تحصیلی معلمان تربیتبـدنی، بـا اهتمـام بـه برگزاری کلاسهای ضمنخـدمت و اطـلاعرسـانی از طریق بروشورها، نصب تابلوهـای آموزشـی و هماننـد آن، میزان آگاهیهای حقوقی و مسئولیتهای مـدنی آنان نیز افزایش یابد.
The main purpose of this study was to investigating the legal methods of relieving the liability of physical education teachers in Iranian schools during sports accidents. the present study was descriptive-correlation in terms of research method. A researcher-made questionnaire was used to collect data. In order to determine the content validity of the questionnaire, the questionnaire was reviewed by several expert professors with sports orientation and opinion law. To estimate the reliability of the questionnaire, in a pilot study, the questionnaires was distributed among 20 participants and the internal reliability of the questionnaire was examined by Cronbach's alpha method (α = 0.87). The statistical population of the study consisted of all physical education teachers in Iranian schools. Given the size, number, and difficulty of accessing samples, available sampling method was used to collect data and finally 225 questionnaires were returned. The data were analyzed using SPSS and LISREL software. The findings showed that technical factors, managerial factors, educational factors and legal factors are effective in relieving the responsibility of physical education teachers in the event of sports accidents. Therefore, it is suggested that in addition to paying attention to the promotion in the educational degree of the teachers, by holding in-service classes and informing via brochures, installing educational boards, etc. their information about legal issues and responsibilities be increased.