چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی ذهن مشفق و آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کنترل خشم نوجوانان دختر بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم شهر کرج در سال 1400-1399 تشکیل دادند که از بین آن ها به صورت در دسترس 45 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه کنترل خشم نواکو (AI) (1994) بود. مداخله آموزش گروهی ذهن مشفق طی 8 جلسه 5/1ساعته و مداخله آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی طی10 جلسه 5/1 ساعته انجام شد؛ اما گروه گواه هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. داده های پژوهش، به روش تحلیل واریانس آمیخته (با اندازهگیری مکرر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد آموزش گروهی ذهن مشفق و شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کنترل خشم نوجوانان موثر است (05/0>P). همچنین یافتهها نشان داد بین اثربخشی دو مداخله آموزش گروهی ذهن مشفق و آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی در کنترل خشم تفاوتی مشاهده نشد (05/0p). نتیجهگیری میشود آموزش گروهی ذهن مشفق و آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی در کنترل خشم نوجوانان دختر موثر میباشند.
The aim of the present study was to compare the effectiveness of compassionate mind group training and mindfulness-based cognitive therapy group training on anger management in female adolescents. In terms of purpose, the present study is a part of applied research and in terms of method, it is a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design and control group. The research population consisted of all 10th and 11th-grade female high school students in Karaj from 1300-to 1400, from which 45 people were selected as a sample. The tools of the present study included the Novaco Anger Control Questionnaire (AI) (1994). The compassionate mind group training intervention was performed during 8 sessions of 1.5 hours and the cognitive therapy group training intervention based on mindfulness was performed during 10 sessions of 1.5 hours, But the control group did not receive any intervention. The research data were analyzed by mixed analysis of variance (repeated measures). Findings showed that group training of compassionate mind and mindfulness-based cognitive therapy is effective in controlling adolescent anger (P
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ١، شماره پياپي ٧٠، فروردين ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(1), 2022 مقايسه اثربخشي آموزش گروهي ذهن مشفق و آموزش گروهي شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر کنترل خشم نوجوانان دختر Comparison of the effectiveness of compassionate mind group training and mindfulness-based cognitive therapy group training on anger control in female adolescents زهرا رفسنجاني اکبرآبادي Zahra Rafsanjani Akbarabadi PhD Student, Department of Psychology, Karaj Branch, دانشجوي دکتري، گروه روانشناسي، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامي، کرج ، Islamic Azad University, Karaj, Iran.
پژوهش هاي انجام شده نيز تاثير مثبت شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي را بر کنترل خشم تاييد کرده اند؛ 1 - Gilbert, Mascaro 2 - Procter 3 - Balsamo 4 - Tosun 5- Wang 6- Kabat – zinn 7 - Schumer 8 - Gibson 9 - Guendelman 10 - Creswell 11 - Reina, Kudesia 12- Huynh, Torquati 13- Hwang 14- Kudesia 15- Kuo 16 - Treleaven 17 - Buckner, Lewis, Abarno, Heimberg 18 - Li مقايسه اثربخشي آموزش گروهي ذهن مشفق و آموزش گروهي شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر کنترل خشم نوجوانان دختر Comparison of the effectiveness of compassionate mind group training and mindfulness-based cognitive therapy … از جمله اين پژوهش ها ميتوان به پژوهش گنزالز- بارباديلو١ و همکاران (٢٠٢١) اشاره کرد که در پژوهشي با عنوان نشخوار خشم و ذهن آگاهي: تأثيرات ميانجي بر بخشش نشان دادند که بين خشم و ذهن آگاهي رابطه معناداري وجود دارد.