خلاصه ماشینی:
"در حقیقت نمیتوان ساختمان مشخصی برای نمایش در نظر گرفت و آنچه که ساختمان اثر را شکل داده،کولاژی از موقعیتهای داستانی است که تابع مسیر حرکت خودشان هستند و نه یک نظام کلی و هدفمند!بنابراین طبیعی است که ساختار این نمایش نیز به لحاظ انسجام و پیگیری، دارای یک محور مشخص و تابع قاعده و قرارداد معلومی نباشد.
بعد از این،سه داستان به صورت موازی روایت میشوند که البته هریک از آنها یک محور پرداخت مستقل دارند و نقطهء مشترک میان آنها تنها به مبحث محتوایی آنها مربوط میشود.
در این داستان نه نظام ساختاری رعایت میشود و نه منطق روایت قصه!پدر ماه بانو خانم، او را مجبور کرده که با یکی از مقامات فرنگی ازدواج کند و او که معتقد به ملیت و فرهنگ اجدادی است حاضر به این کار نمیشود و نقشهء احمقانهء ازدواج با باغبان را طرح میکند.
ایستایی و به حداقل رسیدن کنش و درگیری در فاصلهء میان این برههء زمانی و در طول روایت خطی آن باعث میشود که داستان به صورت ساکن تعریف شود و روایت،کمترین جنبههای دراماتیک را دارا باشد.
این موسیقی در مجموع فقط برای ایجاد جذابیت در میان فصول مختلف نمایش مورد استفاده قرار میگیرد و علاوه بر تضاد فاحش در برخی صحنهها،گاهی مزاحم اجرای معمول نمایش نیز میشود.
اما به نظر میرسد که کارگردان میتوانست با انتخاب فضا و سالن محدودتر و اجرای کار در یکی از تالارهای دیگر تئاتر شهر،تاثیرات دراماتیک کارش را افزایش داده و با حذف برخی زواید و اضافهپردازیها در متن،اجرای منظمتر و کاملتری از نمایش داشته باشد."