چکیده:
خلقیات ایرانیان از جمله موضوعاتی است که طی دهههای اخیر به آن پرداخته شده است؛ اما در همهی پژوهشهای انجام شده، با رویکرد صفر و یکی مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله تلاش نمودیم ، نشان دهیم که خلقیات ایرانیان امری فازی است و نمیتوان با رویکرد صفر و یکی به آن پرداخت. ازاین رو، در این پژوهش با استفاده از روش فازی به خلقیات ایرانیان در واقعهی رژی پرداختیم. نتایج پژوهش نشان داد که مردم در واقعهی رژی نمرات عضویتی را در ویژگیهایی چون جمعگرایی، استبدادستیزی و قانونگریزی به خود اختصاص دادند. در مصداق جمعگرایی، مشارکت مردم در اعتراض به قرارداد رژی (92/0) نمرهی عضویت فازی، در استبدادستیزی، شاخص مبارزه تا دستیابی به هدف (81/0) نمرهی عضویت فازی و در قانونگریزی، تهدید جانی مسلمانان و بیگانگان (06/0) نمرهی عضویت فازی را به خود اختصاص داد. بر اساس نتایج به دست آمده میتوان گفت که رویکرد فازی به خلقیات ایرانیان میتواند نتایج مناسبتری نسبت به رویکرد دوارزشی صفر و یکی به دست دهد.
Iranians’ moral is one of the issues researched in recent decades. However, it has been studied with a binary approach in all studies. In this article, we have tried to show that the Iranians’ moral is fuzzy and cannot be addressed with a binary approach. Therefore, in this study, we tried to use a fuzzy approach to deal with the Iranians’ morals in Reggie contract. The results of the study showed that in the Reggie incident, people gained membership scores in charactristics such as collectivism,anti authoritarianismand anarchism. In the case of collectivism, people gained a fuzzy membership score of 0.92 due to their participation in protesting against the Reggie contract, in the case of anti-authoritarianism, people gained a fuzzy membership score of 0.81 due to struggling until achieving the goal, and in the case of anarchism, people gained a fuzzy membership score of 0.06 due to threating the lives of Muslims and foreigners. Based on the obtained results, it can be said that the fuzzy approach to the Iranians’ morals can give more appropriate results than the binary approach
خلاصه ماشینی:
جمالزاده (١٣٤٥)، بازرگان (١٣٥٧)، ايزدي (١٣٨٢، ١٣٦١)، سريع القلم (١٣٨٦، ١٣٩٠)، همايون کاتوزيان (١٣٧٧، ١٣٨٨)، رضاقلي (١٣٨٩، ١٣٧٧)، نراقي (١٣٨٠، ١٣٩١، ١٣٩٢)، قاضي مرادي (١٣٨٠، ١٣٨٧، ١٣٩١) ، فراستخواه (١٣٨٩، ١٣٩٤) و غيره به خلقيات ايرانيان پرداختند و در صدد برآمدند تا تحليل هايي دربارهي علل خلق و خوي ايرانيان ارائه دهند.
ازاين رو، با بررسي منابع موجود براي خوانندهي اين سوأل پيش ميآيد که چرا بسياري از ويژگيهايي که انديشمندان ايراني به ايرانيان نسبت دادهاند و بر اساس آن خلقيات ايراني را تحليل و تبيين نمودهاند را سفرنامه نويسان خارجي کمتر مورد تأکيد قرار دادهاند و در اين ميان جايگاه هر يک از ويژگيهاي مورد تأکيد در زندگي روزمرهي ايرانيان کدام است ؟ سوأل ديگري که مطرح ميشود اين است که ؛ آيا ميتوان با رويکرد ديگري غير از رويکردي که تا به امروز مورد توجه محققان بوده است به خلقيات ايرانيان نگريست ؟ و آيا جاي خالي آن احساس نميگردد؟ به نظر ميرسد که محققان ايراني در بررسيهايشان از نگاه فازي به خلقيات ايرانيان رويگردان بودهاند .
جدول ٦: نمرهي عضويت فازي براي شاخص مشارکت اجتماعي (رجوع شود به تصویر صفحه) در نظر گرفتن نفع جمعي مردم ايران در مبارزه با قرارداد رژي منافع يکديگر و جامعه را در نظر داشتند.
جدول ١٢: نمرهي عضويت فازي براي شاخص هاي وضعيت ارتکاب جرم (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس نتايج ميتوان گفت که در واقعه ي رژي سه مصداق؛ جمع گرايي، استبدادستيزي و قانونگريزي از خلقيات ايرانيان نمود يافت .