چکیده:
با عنایت به اهمیت مسأله ترک خدمت سازمانی و هزینههای مادی و معنوی این روند در بلندمدت و لزوم پیش بینی و کنترل آن جهت نگهداشت کارکنان کلیدی، هدف اصلی این تحقیق، تبیین و اولویتبندی عوامل موثر بر ترک خدمت کارکنان شرکت لوله سازی اهواز در قالب یک تحقیق کاربردی- توصیفی از نوع همبستگی بوده است. دادههای پژوهش از طریق توزیع پرسش نامه، در نمونه 271 نفری از کارکنان جمع آوری گردید. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهایspss و لیزرل ضمن تأیید روایی سازه متغیرهای تحقیق، حاکی از آن بود که، احساس کار کردن با سازمان با رتبه فریدمن 498/5 از اولویت نخست برخوردار است. ویژگیهای سرپرست با امتیاز 994/3 در رتبه دوم، شوکهای کاری با امتیاز 902/3 در رتبه سوم، ویژگیهای شغل با امتیاز 856/3 در رتبه چهارم اهمیت و احساسات و عواطف در شغل، از کمترین اهمیت برخوردار است
Regarding the importance of organizational turnover, the related physical and spiritual costs in long term, and necessity for prediction and control of turnover to retain key employees, the present study was conducted to investigate, explain and prioritize the factors affecting employees’ turnover intention in Ahvaz pipe industrial Company in the context of a correlation type applied survey. Data were collected by submitting a questionnaire among 271 employees. The results of data analysis by SPSS and LISREL software confirmed construct validity of the research variables and revealed that feeling of working with organization has the highest priority with Friedman rank of 5.498; followed by supervisor’s characteristics (3.994), work-related shocks (3.902), and job properties (3.856). Job-related feelings and emotions had the lowest importance.