چکیده:
یکی از ارکان اصلی مدیریت دانش، بهاشتراکگذاری دانش در سطوح داخلی سازمان و با سایر سازمانها بهویژه سازمان-های همکار است که دارای مزایایی از جمله دسترسی به دانش رقابتی، افزایش مزیت رقابتی، کسب ارزش و همافزایی است و عدم بهرهگیری از آن در صنایع، به ویژه صنعت پتروشیمی که شرکتهای فعال در آن نیازمند حجم وسیعی از دانش برای اجرای پروژههای مختلف هستند، منجر به هدررفت سرمایهها، تحمیل هزینههای سربار و کاهش بهرهوری خواهد گشت. لذا هدف پژوهش، شناسایی و تبیین عوامل موثر در اشتراک دانش و رتبهبندی آنها در صنعت پتروشیمی در نظر گرفته شد که از این منظر، پژوهش کاربردی محسوب میشود. به منظور تحقق هدف پژوهش، مطالعات کتابخانهای انجام گرفت و عوامل مرتبط با دارنده و گیرنده دانش، محتوایی، بستر همکاری و زیرساختهای فناوری شناسایی شد. برای تبیین موثر بودن و رتبهبندی عوامل، مطالعات میدانی نیز صورت گرفت و گردآوری دادهها از طریق پرسشنامهای 25 سوالی که روایی محتوای آن توسط اساتید تایید شده بود، انجام شد. پس از توزیع و گردآوری پرسشنامهها، روایی عاملی و پایایی آن هم با نرمافزار SPSS محاسبه و با آلفا کرونباخ 1/88 تایید گردید. نتایج آزمون t تکنمونهای نشان داد که کلیه عوامل مذکور، موثر هستند؛ همچنین نتایج آزمون فریدمن حاکی از آن بود که فضای فرهنگی و جوّ مناسب سازمان گیرنده دانش در رتبه اول و میزان ابهام در دانش رتبه آخر عوامل موثر، قرار دارند.
One of the main elements of the knowledge management, is sharing the knowledge inside the organization or with the other organizations which has some advantages such as: access to the competitive knowledge, achieving value and synergy, and not sharing the knowledge in the industries, especially petrochemical industry, in which the active companies require high amount of knowledge for the execution of different projects, will result in the waste of capital, impose of extra costs and the reduction of productivity. So, the goal of this research has been the identification and ranking the effective factors in knowledge sharing in the counterpart organizations. In order to achieve this goal, the library studies were conducted and the factors related to the owner and gainer of the knowledge, the content factors, the cooperation base factors and the technology infrastructures factors, were identified. For explaining the effectiveness of the factors, field studies were conducted in this research by a 25-questions questionnaire. After distributing and gathering the questionnaires, its factor validity and reliability was calculated by SPSS software. At the next step, for explaining the effectiveness of the factors, the single-sample t-test was used and determined that all factors were effective. Then, by using Friedman test, the effective factors were rated, and the cultural and suitable environment of the organization that gains the knowledge was ranked in the first, and the amount of the ambiguity in the knowledge was ranked in the last.