چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه رضایتمندی کارکنان شرکت ملی نفت از دورههای آموزشی مجازی و حضوری، به روش توصیفی - مقایسهای با دو گروه مطالعه و مقایسه انجام شده است. نمونه تحقیق، 108 نفر از کارکنان شرکت نفت که در سال 94 در دورههای آموزش مجازی شرکت کرده بودند به عنوان گروه مطالعه و به همین تعداد نیز از بین شرکت کنندگان در دورههای آموزش حضوری به عنوان گروه مقایسه از 5 استان کشور انتخاب شدند. میزان رضایتمندی از دورههای آموزشی، طی پرسشنامه محقق ساخته مورد سنجش قرار گرفت. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، نمودار) و آمار استنباطی (آزمونهای کالموگورف اسمیرانف و یومان ویتنی) مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمونها نشان داد که بین رضایتمندی از آموزشهای مجازی و حضوری در سطح اطمینان 99/0 تفاوت معنی داری وجود دارد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که «رضایتمندی از دورههای آموزشی مجازی بیشتر از دورههای آموزش حضوری است». همچنین، بررسی ابعاد سه گانه رضایتمندی از آموزش (محتوا، شیوه ارائه و بازخورد) نشان داد که «رضایتمندی از محتوای دوره، شیوه ارائه و بازخورد دورههای آموزش مجازی بیشتر از دورههای آموزش حضوری است».
This research aimed to determine virtual training effect on the satisfaction of National Iranian Oil Company's personnel from training courses. The method of this research has been causal-comparative with two groups of study and comparison. The research sample was including 108 of company’s personnel participating virtual training courses in 1394 as study group, and the same number which was participated in attendance training courses as comparison group. The sample was selected from 5 provinces of Iran with. The level of personnel satisfaction measured by a researcher made questionnaire. Research data was analyzed by descriptive statistical methods (i.e. mean, standard deviation, charts) and inferential statistical methods (Kolmogorov Smirnoff and Mann-Whitney U test). The results showed that there is a significant difference of level 99% between two groups. Therefore we can conclude that virtual training has a positive effect on employee's satisfaction. Findings showed that three dimension of training satisfaction (course context, presentation method & Feedback) have a positive influence on employee's satisfaction.