چکیده:
با افزایش نگرانیهای زیستمحیطی از طرف مصرفکنندگان، دولتها و جوامع مختلف در سراسر جهان، شرکتهای تولیدی در صدد توسعهی برنامههای دوستدار محیط زیست مانند توسعهی محصول سبز، برند سبز، فناوری و نوآوری سبز برآمدهاند. مرور پیشینه نشان میدهد که علی رغم پژوهشهای متعددی که در حوزه بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و نوآوری در سازمانها انجام شده است به جنبه زیست محیطی این مفاهیم توجه بسیار محدودی شده است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه فکری سبز در انواع نوآوری سازمانی با تاکید بر رویکرد زیست محیطی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را تمام شرکتهای فعال در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استان خوزستان تشکیل میدهند، که شامل 38 شرکت میباشد. همچنین در این پژوهش از روش سرشماری برای گردآوری دادههای مورد نیاز استفاده شده است. در نهایت دادههای گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SmartPLS تحلیل شدند و مدل مفهومی پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نهایی پژوهش حاضر نشان داد که سرمایه فکری سبز میتواند باعث تقویت انواع نوآوری زیست محیطی در سازمان شامل نوآوری مدیریتی، نوآوری محصول، نوآوری فناورانه و نوآوری فرآیندی سبز شود.
After increasing of concerns about environment from consumers, governments and communities around the world, manufacturing companies start to develop environmental friendly programs such as development of green products, green brand, green technology and green innovation. Literature review showed that unlike doing many studies regarding the relationship between intellectual capital and innovation in organizations, researchers paid little attention to the environmental aspects of these concepts. So this study aimed to investigate the role of Green intellectual capital in different type of organizational innovation with regard to the environmental aspects. The population of this research is all companies active in the oil, gas and petrochemical industries in Khuzestan province, which includes 38 companies. Also in this study census method is used to gather required data. Finally collected data were analyzed with smartpls software and conceptual model was tested. The final results of this study showed that intellectual capital can enhance all types of environmental innovation including managerial innovation, product innovation, technological innovation and process innovation.
خلاصه ماشینی:
بررسی نقش سرمایه فکری در توسعه انواع نوآوری سازمانی با تأکید بر رویکرد زیست محیطی (پژوهشی در صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی استان خوزستان )١ ١مریم درویشی ٢- علیرضا ضیایی بیده 3 ٦چکیده با افزایش نگرانیهای زیست محیطی از طرف مصرف کنندگان ، دولت ها و جوامع مختلف در سراسر جهان ، شرکت های تولیدی در صدد توسعه ی برنامه های دوستدار محیط زیست مانند توسعه ی محصول سبز، برند سبز، فناوری و نوآوری سبز برآمده اند.
مرور پیشینه نشان میدهد که علی رغم پژوهش های متعددی که در حوزه بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و نوآوری در سازمان ها انجام شده است به جنبه زیست محیطی این مفاهیم توجه بسیار محدودی شده است .
بر این اساس پژوهش حاضر با هدف ارائه پیشنهادهای کاربردی در جهت رفع مسئله یادشده در نظر دارد تا به بررسی نقش سرمایه فکری سبز در توسعه انواع نوآوری سازمان با تاکید بر جنبه های زیست محیطی در صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی در استان خوزستان بپردازد.
رضایی و مغانلو (١٣٩٣) در پژوهشی با عنوان «تاثیر سرمایه فکری بر نوآوری سازمانی » رابطه بین این دو مولفه را در شرکت های خدمات مشاوره ای ، فنی و مهندسی کشاورزی بررسی کردند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه گیری و پیشنهادات این پژوهش با هدف اصلی بررسی تاثیر ابعاد سرمایه فکری سبز شامل سرمایه انسانی ، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه ای سبز بر انواع نوآوری در سازمان با تاکید بر رویکرد زیست محیطی انجام شد.