چکیده:
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل کاهش ترک خدمت سازمانی در شرکت پایانههای نفتی ایران است تا هزینههای مستقیم و غیر مستقیم ناشی از ترک خدمت کاهش یابد و گامی در جهت بهبود اثربخشی سازمانی برداشته شود. این پژوهش به روش دلفی انجام گرفته است. بر این اساس، از 12 متخصص مرتبط با موضوع مورد مطالعه، تحت عنوان پانل دلفی خواسته شد تا طی دورهای متوالی دلفی، اقدام به اعتباریابی شاخصهای شناسایی شده برای کاهش ترک خدمت سازمانی نمایند. انجام روش دلفی پس از انجام دور سوم و دستیابی به اتفاق نظر مطلوب پایان یافت. نهایتا مدل مفهومی بر اساس دلفی خبرگان در خصوص شاخصهای بومی موثر بر کاهش ترک خدمت سازمانی کارکنان شرکت پایانههای نفتی ایران (مستخرج از مجموعه عوامل و شاخصهای احصا شده از تحقیقات و پژوهشهای پیشین) و در چارچوب الگوهای تاثیرات جو کاری اخلاقی دیکونینک (2011) و الگوی رهبری اخلاقی ژانگ و همکاران (2013) طراحی گردید.
The purpose of the present study was designing a model for turnover reduction in Iranian Oil Terminals Company (IOTC) to reduce the direct and indirect costs of turnover and to take steps to improve organizational effectiveness. This study was conducted using Delphi method. According the Delphi panel, from the 12 experts related to the subject, was asked to validate the indexes of organizational turnover over the successive rounds of Delphi. The Delphi method was completed after the third round and a favorable consensus was reached. Finally, the conceptual model was designed from Delphi of experts on indigenous indices affecting the reduction of organizational turnover of IOTC’ personnel (selected from the set of factors and indicators from previous researches and projects) and within the framework of the effects of the ethical work climate of DeConinck (2011) and Zhang et al. (2013)’ ethical leadership model.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس ، از ١٢ متخصص مرتبط با موضوع مورد مطالعه ، تحت عنوان پانل دلفی خواسته شد تا طی دورهای متوالی دلفی، اقدام به اعتباریابی شاخص های شناسایی شده برای کاهش ترک خدمت سازمانی نمایند.
نهایتاً مدل مفهومی بر اساس دلفی خبرگان در خصوص شاخص های بومی موثر بر کاهش ترک خدمت سازمانی کارکنان شرکت پایانه های نفتی ایران (مستخرج از مجموعه عوامل و شاخص های احصا شده از تحقیقات و پژوهش های پیشین ) و در چارچوب الگوهای تاثیرات جو کاری اخلاقی دیکونینک (٢٠١١) و الگوی رهبری اخلاقی ژانگ و همکاران (٢٠١٣) طراحی گردید.
شرایط بد سازمانی و شغلی در سازمانهای دولتی ، سبب کاهش انگیزه و تغییر نگرش شغلی و در نهایت باعث ترک خدمت ، یا کم کاری کارکنان در سازمان میشود و بی شک باعث هدر دادن هزینه های مرتبط با گزینش ، استخدام و آموزش و تهدیدی برای کیفیت کالا و خدمات می شود.
یافته های تحقیق دور اول در این دور، اعضای پانل ٧ عامل از میان ٢٠ عامل که از پژوهش های موفق استخراج شده بودند را دارای تأثیر زیاد و خی یل زیاد (دارای میانگین بزرگتر از ٣) در طراحی مدل کاهش ترک خدمت سازمانی تشخیص دادند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) دلایل توقف نظرخواهی نتایج دورهای سه گانه اجرای روش دلفی در پژوهش نشان میدهد که به دلایل زیر اتفاق نظـر میان اعضای پانل حاصل شده است و میتوان به تکرار دورها پایان داد: در دور دوم بیش از ٥٠ درصد اعضاء، هفت عامل اثرگذار در طراحی مـدل کاهش ترک خدمت سازمانی را که دارای میانگین بزرگتر از ٣ بودنـد را در میـان هفت عامـل اول خـود برگزیدند.