چکیده:
بهره وری شاخص کلیدی عملکرد سازمان ها در هر سطح می باشد که یک مفهوم ذهنی تلقی می شود. با تغییر الگوهای فکری می توان به بهبود بهره وری و تغییر عملکرد فردی و سازمانی امیدوار بود. با نگاهی دقیق تر درمی یابیم که ارزش ها، نگرش ها، معیارها و اعتقادات مشترک در بین اعضای سازمان موجب می شود که همه همسو در جهت نیل به اهداف سازمان به شکل هوشمندانه تلاش کنند. این امر در صنعت نفت که تکیه اقتصادی کشور ما محسوب می شود از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف ارایه چارچوبی برای معماری بومی فرهنگ بهره وری، با رویکرد پژوهش کیفی است. بدین منظور پس از بررسی پیشینه پژوهش و انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته به روش نمونه گیری هدفمند در بین خبرگان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و دانشگاه، ابعاد چارچوب بومی معماری فرهنگ بهره وری به روش تحلیل محتوای جهت دار و تلخیصی انجام شد. در نهایت چارچوبی منسجم بر پایه ارزش های سازمانی (شامل ارزش های ابزاری که خود مشتمل بر «ارزش های اخلاقی یا بین فردی و ارزش های شایستگی یا کفایت اجتماعی» و ارزش های غایی که مشتمل بر «ارزش های فردی و ارزش های اجتماعی یا تعاملات بین فردی») ارائه شد. همچنین نگرش (شامل باورها، بعد عاطفی و بعد رفتاری)، هنجارها (شامل هنجارهای رسمی (قانون)، هنجارهای غیررسمی (عادات ها) و هنجارهای اجتماعی (آداب)) و نیز نمادها (شامل داستان ها، آداب و رسوم، نمادهای فیزیکی و زبان) ارایه شده است.
Productivity is the key indicator of the performance of organizations at each level, which is considered a mental concept. By changing the patterns of thought, one could hope to improve productivity and change individual and organizational performance. A closer look at what common values, attitudes, norms, and beliefs among members of the organization will make everyone consistently work towards the goals of the organization intelligently. This is of particular importance in the oil industry, which is the economic reliance of our country. This research aims to provide a framework for the native culture of productivity, with a qualitative research approach. For this purpose, after studying the history of research and performing semi-structured interviews through targeted sampling among the experts of the National Iranian South oilfields Company and University, the dimensions of the native framework of the culture of productivity were determined through content analysis of directional and tabular content. Finally, a coherent framework based on organizational values (including the value of a tool that includes "ethical or interpersonal values and merit values or social adequacy" and ultimate values that includes "individual values and social values or interactions Interpersonal ") has been constructed. Also, the attitude (including beliefs, emotional dimension and behavioral dimension), norms (including formal norms (law), informal norms (habits) and social norms (customs)) as well as symbols (including stories, customs, physical symbols and Language) were presented
خلاصه ماشینی:
بدین منظور پس از بررسی پیشینه پژوهش و انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته به روش نمونه گیری هدفمند در بین خبرگان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و دانشگاه، ابعاد چارچوب بومی معماری فرهنگ بهره وری به روش تحلیل محتوای جهت دار و تلخیصی انجام شد.
با توجه به نتیجه مصاحبه های صورت گرفته ، برای اینکه فرهنگ بهره وری در سازمان بتواند سرپا شود بایستی یکسری ارزشهای اخلاقی بین فردی در سازمان وجود داشته باشند از جمله تربیت و توسعه علمی و تخصصی کارکنان، برابری و عدالت سازمانی ، نطام پاداش و تنبیه ، اخلاق حرفه ای والبته حمایت سازمانی ، از سوی دیگر یکسری ارزش هایی باید در خود افراد (تک تک آن ها) نهادینه شود که میتوان به تقویت معنویت و صفات حسنه ، مهارتهای فردی و عوامل موفقیت فردی در کار اشاره نمود.
مصاحبه های به عمل آمده در این بخش نشان میدهد، بسیاری از مصاحبه شوندگان اذعان داشتند که فرهنگ بهره وری دچار نقصان است در حالیکه این مطلب باید ابتدا برای همه مدیران و نیز کارکنان به شکل واقعی باور شود یعنی باور کنند که چنین مساله با اهمی ی وجود دارد؛ زیرا بعد از تشخیص مساله و تایید اهمیت آن میتوان برای حل کردن مشکل اقداماتی انجام گیرد.
نتایج تحقیق با توجه به مبانی نظری و پیشینه تحقیق و مقایسه آن با مصاحبه های انجام شده ، چارچوبی برای معماری بومی فرهنگ بهره وری ارایه میدهد که شامل ابعادی از قبیل : ارزش ها، نگرش ها، هنجارها و نمادها است .