چکیده:
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی زیرساختی مورد نیاز برای اجرای نظام مدیریت دانش در بخش بازاریابی بینالمللی صنعت نفت بودهاست. روش این تحقیق از نظر هدف، کاربردی بوده و به روش اکتشافی انجام شده است. نحوه گردآوری دادهها به روش آمیخته (کمی و کیفی) صورت گرفته و ابزار گرد آوری دادهها، پرسشنامه و نیز مصاحبه با خبرگان با انجام مصاحبههای تخصصی به روش دلفی بودهاست. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان این حوزه که تعداد 12 نفر از خبرگان و تعداد 383 نفر متصدیان اجرای نظام مدیریت دانش در بخش بازاریابی بینالمللی صنعت نفت بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS 16 و Smart PLS انجام شده است. پس از انجام پژوهش نتایج پژوهش نشان داد که خـلق دانش، جذب دانـش، سازماندهی دانش، ذخیره دانش، اشاعه دانش، کاربرد دانش، چشمانداز دانش، و در نهایت برنامهریزی دانش، بهعنوان مولفههای اجرای نظام مدیریت دانش در بخش بازاریابی بینالمللی صنعت نفت مورد تایید قرار میگیرند. همچنین آزمونهای برازش مدل، نشان دهنده اعتبار مدل بوده است.
The purpose of this study is to design the infrastructure model required for the implementation of knowledge management system in the international marketing of the oil industry. Since in applied research, the main goal is not only scientific discovery, but also to test and study the application of knowledge, so the method of this research is applied in terms of purpose and has been done by exploratory method. The data collection method is mixed (quantitative and qualitative) and the data collection tool is specialized interviews with experts using Delphi method and a questionnaire. Therefore, 12 experts and specialists in this field (in the qualitative section) participated in this study and 383 people from the implementation of knowledge management system in the international marketing department of the oil industry (in the quantitative section)The collected data were analyzed by descriptive and inferential methods through SPSS 16 and Smart PLS softwares. After conducting the research, the results showed that: knowledge creation, knowledge acquisition, knowledge organization, knowledge storage, knowledge dissemination, knowledge application, knowledge perspective, and finally knowledge planning; as the components of knowledge management system implementation in the international marketing sector of the oil industry were confirmed. Model fit tests showed the validity of the model.